Ο ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΞΙΑ

ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ

Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

ΑΤΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ _ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΕΛΑΙΩΝΑ




ΑΤΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ-ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ                             Αθήνα             02.07.2012
ΣΥΓΓΡΟΥ 15-17                                                                       Αρ. Πρωτ.:                   122
ΤΚ 117 43 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.2132063520                                                                                                                                        
email:
attikisynergasia@patt.gov.gr


ΟΧΙ ΣΤΗ ¨ΒΩΒΗ¨ ΤΣΙΜΕΝΤΟΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΕΛΑΙΩΝΑ

Η Περιφερειακή μας Παράταξη ¨Αττική Συνεργασία όχι στο Μνημόνιο¨ καταψηφίζει την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ειδικής μελέτης (Master Plan) της λεγόμενης διπλής ανάπλασης των περιοχών Βοτανικού και Λ.Αλεξάνδρας η οποία πρόκειται να έρθει για συζήτηση και γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής την Τρίτη 03.07.2012.

Οι ρυθμίσεις που προτείνονται είναι προδήλως αντισυνταγματικές, αντικοινωνικές και περιβαλλοντοκτόνες.  Θυμίζουμε ότι υπάρχει η απόφαση του Σ.Τ.Ε. 3059/09 (Ολομ.) όπου μεταξύ των άλλων επισημαίνονται «…Στην προκειμένη όμως περίπτωση, εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων με το προβλεπόμενο γι’ αυτές ποσοστό εμπορικών και λοιπών σχετικών με αυτές χρήσεων και τους αναγκαίους χώρους σταθμεύσεως αυτοκινήτων, προβλέπονται και χρήσεις γης που συνεπάγονται την ανέγερση πολυλειτουργικού δημοτικού κτιρίου και εμπορικού κέντρου. Οι χρήσεις όμως αυτές που δεν είναι συμπληρωματικές των αθλητικών εγκαταστάσεων (αλλά θεσπίσθηκαν είτε επ’ ευκαιρία της μεταφοράς στην εν λόγω περιοχή των αθλητικών δραστηριοτήτων είτε προς ελαχιστοποίηση της οικονομικής επιβαρύνσεως του Δήμου από την μεταφορά αυτή), συνεπάγονται μείωση των κοινοχρήστων χώρων σε βαθμό μεγαλύτερο του αναγκαίου και επομένως οι διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 3481/2006 είναι αντίθετες στο άρθρο 24 του Συντάγματος. …»

Είναι σαφές πως η όλη διαδικασία γίνεται προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα Βωβού, την στιγμή που οι πρόσφατες πυρκαγιές στην Πάρνηθα και τους γύρω ορεινούς όγκους της Αττικής επιβάλλουν την απόλυτη προστασία των τελευταίων αδόμητων περιοχών της Αττικής και την μετατροπή τους σε πάρκα υψηλού πρασίνου και αναψυχής, τόσο αναγκαία και ζωογόνα για ένα πολεοδομικό συγκρότημα 5.000.000 κατοίκων.

Ουσιαστικά καλούνται οι πολίτες της Αθήνας να συμβάλλουν με χρήματα τους στη διαμόρφωση όλου του περιβάλλοντος χώρου ώστε αναβαθμισμένος πια να δοθεί για τη δημιουργία ενός ακόμη Mall επιβαρύνοντας με δεκάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα τσιμέντου την αβίωτη πόλη.

Οι αγώνες των κατοίκων για τη διάσωση της περιοχής του Ελαιώνα και τη μετατροπή του σε Μητροπολιτικό Πάρκο όπως ορίζεται με το Π.Δ. του 1995 δείχνουν τον δρόμο για το τι ανάπλαση χρειάζεται η περιοχή.

Καταθέτουμε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής το κείμενο της Επιτροπής Πολιτών για την Διάσωση του Ελαιώνα του οποίου υιοθετούμε το σκεπτικό, την ανάλυση και τις προτάσεις που εμπεριέχονται σε αυτό. Καλούμε την Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής να προχωρήσει στην καταψήφιση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της δήθεν ¨ανάπλασης¨ των περιοχών Βοτανικού και Λ.Αλεξάνδρας.

Για την Περιφερειακή Παράταξη   ¨ΑΤΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ-ΟΧΙ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ¨

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι                                                                      

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΕΜΕΝΟΣ     ΝΙΚΟΣ  ΒΟΥΤΣΗΣ     ΔΗΜΗΤΡΗΣ  ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Επιτροπή Πολιτών για την Διάσωση του Ελαιώνα

Τηλ.: 6932424547 6976718945 6932638523 e-mail: elaionas@yahoo.gr,  http://elaionas.wordpress.com



Ελαιώνας πνεύμονας πρασίνου για την Αθήνα

ελεύθερος, δημόσιος και κοινωνικός



Αντικοινωνική, αντιπεριβαλλοντική και αντισυνταγματική

η νέα «βωβή» τσιμεντοανάπλαση του ΥΠΕΚΑ



Όχι στη τσιμεντοποίηση του Ελαιώνα



Αυτοί μιλάνε για κέρδη και ζημιές εμείς μιλάμε γι’ ανθρώπινες ζωές



Τοποθέτηση της Επιτροπής Πολιτών για τη Διάσωση του Ελαιώνα ενόψει της Δημόσιας Διαβούλευσης του ΥΠΕΚΑ για την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση


 

Σε συνέχεια του από 22.11.2010 Δελτίου τύπου το οποίο επισυνάπτουμε


Α) το γενικό πλαίσιο

1. το αίθριο της Αθήνας

Αρκεί η αεροφωτογραφία του Λεκανοπέδιου για να αποδειχθεί ότι ο Ελαιώνας είναι ο μοναδικός εκτεταμένος αδόμητος χώρος μέσα στον αστικό ιστό και ο μοναδικός χώρος, που μπορεί να δώσει ανάσα στο πιο υποβαθμισμένο τμήμα της Αθήνας, στο Κέντρο και στη Δυτική Αθήνα.

2. το ΠΔ του 1995

Από το 1995 με Προεδρικό Διάταγμα θεσμοθετήθηκαν οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης για τον Ελαιώνα, με ιδιαίτερη έμφαση στο κοινόχρηστο πράσινο. Σύμφωνα με το ΠΔ, προεβλέποντο περίπου 3.000 στρέμματα πρασίνου, από τα 9.500 που καλύπτει συνολικά η έκταση του Ελαιώνα. Του ΠΔ προηγήθηκε ειδική Μελέτη του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου καθώς επίσης και μεγάλη κινητοποίηση πολιτών με προεξάρχοντα τον εκλιπόντα Χρ. Παπουτσάκη, αρχιτέκτονα και εκδότη του περιοδικού ΑΝΤΙ.

3. Ούτε ένα δένδρο

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από το 1995 δεν έγινε τίποτα στην κατεύθυνση που προβλεπόταν από το ΠΔ. Δεν συγκροτήθηκε καν ο προβλεπόμενος Φορέας Διαχείρισης. Γρήγορα –γρήγορα δε, ήδη από το 2003, άρχισαν οι μεθοδευμένες προσπάθειες αλλαγής του κοινόχρηστου πράσινου και η  οικοδόμηση μεγάλων κτιρίων. Προεβλήθη η δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν λεφτά για να γίνουν οι απαλλοτροιώσεις. Η βασιμότητα του επιχειρήματος είναι προφανής στους πολίτες που είδαν το δημόσιο χρήμα να διασπαθίζεται σε σκάνδαλα και σε νέα σκάνδαλα και σε παροχές προς τις Τράπεζες. Βρέθηκαν 28 δις εν μέσω κρίσης για να δοθούν στις τράπεζες, ήδη έχουν φθάσει στα 68 δις, ο πολίτης κοντεύει να χάσει το λογαριασμό από τον χορό των δις, αλλά ούτε 1 (ένα) ευρώ δεν δόθηκε για το κοινόχρηστο πράσινο στους μεγάλους χώρους του Λεκανοπέδιου και ειδικά στον Ελαιώνα. Δεν βρήκαν οι κυβερνήσεις και οι δημοτικές αρχές τα χρήματα για να φυτεύσουν έστω 1 (ένα) δένδρο στον Ελαιώνα. Αντίθετα η Επιτροπή μας (που δεν έχει πάρει την παραμικρή κρατική χρηματοδότηση και στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στην εθελοντική συμβολή των απλών πολιτών), παρά τους μεγάλους δικαστικούς αγώνες στους οποίους αναγκάστηκε να προβεί για να βάλει φραγμό στην τσιμεντοποίηση του Ελαιώνα, κατάφερε να φυτέψει και να μεγαλώσει περίπου 40 δένδρα. Μια «μικρή» κίνηση με τεράστια όμως συμβολική σημασία.

4. δεν χρειάζονται λεφτά, μόνο βούληση

Το πιο κραυγαλέο δείγμα της κρατικής πολιτικής αποτελεί το ρέμα του Προφήτη Δανιήλ, το οποίο διασχίζει την περιοχή του Ελαιώνα. Το ρέμα αυτό, κατά παραβίαση ολόκληρης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, δέχεται τα απόβλητα βιομηχανιών που λειτουργούν στην περιοχή και συνιστά μια τοξική περιβαλλοντική βόμβα στο κέντρο της Αθήνας. Ουδείς ενδιαφέρθηκε για τον καθαρισμό και την  προστασία του. Παρότι αυτό δεν έχει πρακτικά κόστος για το Δημόσιο. Κι όμως ακόμη αυτό αντέχει κι έχει ζωή.

5. οι υπεύθυνοι της υποβάθμισης ως σωτήρες

Η παντελής απουσία του κράτους από τον Ελαιώνα αποδείχθηκε σκόπιμη και συνειδητή. Όχι λόγω έλλειψης κονδυλίων αλλά λόγω έλλειψης βούλησης να υπάρξει Μητροπολιτικό Πάρκο στην περιοχή. Και λόγω συνειδητής βούλησης να ενισχυθούν τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα για την εμπορικοποίηση και την υπερ-δόμηση της περιοχής. Η Πολιτεία εγκατέλειψε τον Ελαιώνα στη ρύπανση, στην υποβάθμιση και στο πολεοδομικό χάος μόνο και μόνο για να έρθουν κάποια στιγμή οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και να παρουσιαστούν σα «σωτήρες» της περιοχής και των κατοίκων. Προβάλλοντας σαν τάχα σωτηρία το χρεοκοπημένο πολεοδομικά και περιβαλλοντικά μοντέλο, που έχει υλοποιηθεί επί δεκαετίες στο Λεκανοπέδιο: το μοντέλλο δηλαδή της τσιμεντοποίησης, της οικοδόμησης φαραωνικών και ενεργοβόρων κτιρίων. Επιχειρούν οι τάχα «σωτήρες» να μετατρέψουν τον Ελαιώνα σε κάτι παρόμοιο με αυτό που έκαναν στο Μαρούσι και στη Λεωφ. Κηφησίας. Κάτι που αν γίνει, θα είναι ίσως ακόμη χειρότερο από τη σημερινή κατάσταση, φέρνοντας κυκλοφοριακή ασφυξία και μεγαλύτερη ρύπανση στην περιοχή, εντείνοντας τα προβλήματα που προκαλούνται στην υγεία των ανθρώπων και ειδικά στις νέες ηλικίες.


6. «βωβή» τσιμεντοανάπλαση

Η προηγούμενη ρύθμιση του ν3481/2006 ήταν ακριβώς αυτό: μια «τσιμεντοανάπλαση». Το ίδιο και η τρέχουσα νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία το μόνο το οποίο σχεδιάζεται να γίνει στην περιοχή είναι το φαραωνικό Εμπορικό Κέντρο (Mall) ιδιοκτησίας Βωβού. Με δεδομένη την απόσυρση της ΠΑΕ ΠΑΟ από τη λεγόμενη «Διπλή Ανάπλαση» ούτε καν το πάρκο στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας δεν πρόκειται να υλοποιηθεί. Αποδεικνύεται λοιπόν ότι η ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ γίνεται μόνο και μόνο για το Mall ιδιοκτησίας Βωβού. Άλλη μια εκδοχή της «τσιμεντοανάπλασης».


7. ο ευρύτερος στόχος να τελειώνουν με το κοινόχρηστο πράσινο

Εάν γίνει το Mall στον Ελαιώνα, σε χώρο μάλιστα χαρακτηρισμένο ως κοινόχρηστο πράσινο από το ΠΔ του 1995, τότε όχι απλά χάνεται η δυνατότητα για δεκάδες στρέμματα κοινόχρηστου πρασίνου αλλά παράλληλα γίνεται το πρώτο βήμα για την ολοκληρωτική ακύρωση του κοινόχρηστου πρασίνου στον Ελαιώνα. Κι αυτό γιατί, η ενδεχόμενη κατασκευή του Mall θα εκτοξεύσει τις αξίες γης κι έτσι οι απαλλοτριώσεις θα έχουν πολλαπλάσιο κόστος από το σημερινό. Όταν ακόμη και σήμερα η Πολιτεία οχυρώνεται πίσω από το μεγάλο κόστος των απαλλοτριώσεων για μην προχωρήσει το σχεδιασμό του ΠΔ του 1995, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι θα γίνει αν το κόστος των απαλλοτριώσεων πολλαπλασιαστεί.

8. Πάρνηθα, Πεντέλη και Ελαιώνας

Από το 1995 μπορεί να μην έγινε τίποτα το θετικό για το πράσινο στον Ελαιώνα, έγιναν όμως πολλά τα οποία καθορίζουν ως ακόμη μεγαλύτερη προτεραιότητα το πράσινο στον Ελαιώνα. Ανάμεσα σε αυτά που έγιναν ήταν οι καταστροφικές πυρκαγιές που κατέκαψαν πρώτα την Πεντέλη και εν συνεχεία την Πάρνηθα. Η καταστροφή των βουνών αυτών, που επίσης μόνο τυχαία δεν ήταν αν σκεφθούμε την οικοδόμηση που ακολούθησε, επιβάλλει να μην γίνει στον Ελαιώνα ούτε βήμα πίσω από το ΠΔ του 1995. Επιβάλλει επίσης να γίνουν πολλά βήματα μπροστά για το Μητροπολιτικό πάρκο στον Ελαιώνα, ξεκινώντας μάλιστα σήμερα. Επιβάλλει το να μεγαλώσουν σε σχέση με το ΠΔ του 1995 οι χώροι που προορίζονται για κοινόχρηστο πράσινο. Όπως όμως δείξαμε, ακόμη και η παραμικρή οπισθοχώρηση από το ΠΔ του 1995 θα έχει σα συνέπεια την ολοκληρωτική ανατροπή του σχεδιασμού για κοινόχρηστο πράσινο.


Β) Οι συνέπειες της τσιμεντοποίησης του Ελαιώνα


9.  ανάσα ή θηλειά

Εάν ακολουθηθεί η τρέχουσα νομοθετική ρύθμιση και αν κατά συνεπεία προωθηθεί η τσιμεντοποίηση του Ελαιώνα, τότε αυτός αντί για πράσινο πνεύμονα και ανάσα θα μετατραπεί σε θηλειά για την ευρύτερη περιοχή του Κέντρου και της Δυτικής Αθήνας.

10. θερμονησίδα

Το να προστεθούν εκατομμύρια τόνοι τσιμέντου και ασφάλτου σε μια περιοχή που σήμερα είναι μεν υποβαθμισμένη αλλά παραμένει ανοιχτή και αδόμητη, είναι μια εφιαλτική προοπτική από περιβαλλοντική άποψη. Οι συνέπειες στη θερμοκρασία θα είναι μετρήσιμες και σημαντικές, αν και οι μέχρι τώρα Περιβαλλοντικές Μελέτες δεν έχουν εστιάσει στο γεγονός αυτό. Είναι βέβαιο ότι θα ενταθούν φαινόμενα όπως οι καλοκαιρινοί καύσωνες και η εν γένει ανατροπή του κλίματος, δείγμα της οποίας αποτελεί αυτό που ζούμε μόλις αυτές τις μέρες, το «νοσηρό καλοκαίρι μέσα στο χειμώνα». Το ίδιο έγινε και στο Μαρούσι, το οποίο πλέον αποτελεί μια από τις «θερμονησίδες» του Λεκανοπέδιου


11. ένα αυτοκίνητο κάθε 7 δευτερόλεπτα εκεί που παίζουν παιδιά

Η κυκλοφοριακή ασφυξία πρέπει να θεωρείται δεδομένη, ακόμη κι αν υλοποιηθούν οι διανοίξεις δρόμων που έχει εξαγγείλει (αλλά δεν έχει υλοποιήσει εδώ και 5 χρόνια) το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με δεδομένη την υλοποίηση των έργων αυτών, η κυκλοφοριακή κατάσταση μετά την ενδεχόμενη κατασκευή του Mall θα είναι τραγική, όπως προκύπτει από μια προσεκτική ανάγνωση της ίδιας της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Mall, που συνέταξε η ιδιοκτήτρια εταιρία με βασική παραδοχή ότι η επισκεψιμότητα θα ανέρχεται σε 34.000 ανθρώπους ημερησίως κατά μέσον όρο! Όπως επισημάναμε με αναλυτικό Υπόμνημα μας στην ΕΥΠΕ του ΥΠΕΧΩΔΕ (αρ. πρωτ. ΕΥΠΕ 102973/08.04.2008)

  • Οι κεντρικοί οδικοί άξονες της ευρύετρης περιοχής επιβαρύνονται με νέους φόρτους τη στιγμή που είναι ήδη υπερκορεσμένοι (Λεωφ. Κηφισσού, Λεωφ Αθηνών, Ιερά Οδός, Π. Ράλλη,  Κωνσταντινουπόλεως)
  • Οι τοπικές οδοί των γειτονιών του Βοτανικού, του Κεραμεικού και της Ακαδημίας Πλάτωνος κυριολεκτικά «πνίγονται» καθώς σε αυτές μεταβιβάζονται κυκλοφοριακοί φόρτοι της τάξεως των 400-500 αυτοκινήτων την ώρα!

Ακόμη κι αν η επισκεψιμότητα του σχεδιαζόμενου Mall μειωθεί (καθότι μειώνεται ο σδ σε 1,2 από 1,6), η κυκλοφοριακή επιβάρυνση παραμένει πολύ μεγάλη. Αντίστοιχη θα είναι και η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας της ευρύτερης περιοχής από ρύπους.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι προς ώρας έχει αναβληθεί (ή ίσως και ματαιωθεί οριστικά) η μετεγκατάσταση του Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΤΕΛ) που προβλεπόταν ήδη από το ΠΔ του 1995 να γίνει σε διπλανό οικόπεδο. Προφανής αιτία είναι η αδυναμία να αντέξει η περιοχή όλο αυτό το κυκλοφοριακό φορτίο. Και σκανδαλωδώς προνομοποιείται από την Πολιτεία το Ma


12. ο θάνατος του εμποράκου και ο μεσαίωνας του νεολαίου

Ιδιαίτερα αρνητικές είναι οι συνέπειες από την ενδεχόμενη ανέγερση του Mall  στην απασχόληση. Εκατοντάδες ίσως χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα πληγούν και χιλιάδες υπάρχουσες θέσεις εργασίας θα χαθούν. Και προφανώς δεν πρόκειται να αναπληρωθούν από τις όποιες θέσεις εργασίας δημιουργηθούν στο Mall, θέσεις εργασίας χωρίς δικαιώματα και σε συνθήκες εργασιακού κάτεργου. Το μεγάλο κοινωνικό αυτό πρόβλημα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο κρίσης, συμπληρώνει το περιβαλλοντικό και το πολεοδομικό πρόβλημα, ενώ παράλληλα θριαμβεύει ο «πολιτισμός» της κατανάλωσης «πλαστικής» ψυχαγωγίας και «σκουπιδιών».



Γ) η εναλλακτική πρόταση



13. να γίνει τώρα το πρώτο βήμα για το Μητροπολιτικό πάρκο

Στον Ελαιώνα πρέπει να γίνει ένα από μεγάλα Μητροπολιτικά Πάρκα που έχει ανάγκη το Λεκανοπέδιο (τα άλλα σε Γουδή, Ελληνικό, Δραπετσώνα, πρώην Ιππόδρομο κλπ). Ο πυρήνας του Μητροπολιτικού Πάρκου είναι η περιοχή όπου προωθείται σήμερα η τσιμεντοανάπλαση. Στην περιοχή αυτή, η οποία σε σημαντικό ποσοστό βρίσκεται πλέον στην ιδιοκτησία του Δήμου Αθηναίων, και η οποία έχει έκταση περίπου 300 στρέμματα, μπορεί και πρέπει να γίνει το πρώτο βήμα για το Μητροπολιτικό Πάρκο. Λαμβάνοντας υπόψη την περίοδο της κρίσης ο άμεσος στόχος πρέπει να είναι τριπλός:

  • Πρώτο, το να μη χαθεί ούτε ένα τετραγωνικό από το θεσμοθετημένο κοινόχρηστο πράσινο
  • Δεύτερο, να αρχίσει η διαμόρφωση του Πάρκου με δενδροφυτεύσεις, διαθέτοντας μικρά οικονομικά ποσά, με παράλληλη διαμόρφωση του ρέματος του Προφήτη Δανιήλ
  • Τρίτο, άμεσος περιβαλλοντικός έλεγχος και συμμόρφωση με τις θεσμοθετημένες προδιαγραφές όλων των λειτουργούντων μονάδων και άμεση απομάκρυνση όλων των ρυπογόνων βιομηχανιών που προκαλούν βαρειά όχληση στο περιβάλλον

Παράλληλα μπορούν και πρέπει να προωθηθούν

  • Εξαγορά του οικοπέδου ιδιοκτησίας Βωβού από το Δημόσιο
  • Μετατροπή του ήδη κτισμένου κτιρίου σε δημόσιο υπόγειο χώρο στάθμευσης, που είναι εξαιρετικά αναγκαίος καθώς βρίσκεται δίπλα στο σταθμό ΜΕΤΡΟ Ελαιώνας. Μπορεί να χρησιμοποιείται από πολίτες που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης και πρέπει αυτό να γίνεται χωρίς τη χρήση ΙΧ. Σήμερα ο σταθμός του ΜΕΤΡΟ Αιγάλεω δεν έχει χώρο στάθμευσης ενώ εξυπηρετεί περί τους τριάντα χιλιάδες ανθρώπους καθημερινά. Οι κάτοικοι των περιοχών όπως η Νίκαια και ο Κορυδαλλός που εισέρχονται στην Αθήνα μέσω της οδού Π Ράλλη, μπορούν κάλλιστα να χρησιμοποιούν τον υπόγειο χώρο στάθμευσης που μπορεί να δημιουργηθεί κοντά στο ΜΕΤΡΟ Ελαιώνας.
  • Πάνω από τον υπόγειο χώρο στάθμευσης, καταργώντας τους 4 ορόφους του Mall μπορεί να υπάρξει φύτευση με υψηλό πράσινο.



14. το «άλλο σχέδιο» για τον Ελαιώνα

  • Ανάδειξη του αρχαιολογικού και ιστορικού χαρακτήρα της περιοχής, αξιοποίηση της γειτνίασης και της ελεύθερης οπτικής σύνδεσης με την Ακρόπολη.
  • Έργα υποδομής στον Ελαιώνα (αποχέτευση, συλλογή ομβρίων για άρδευση του Πάρκου  κλπ)
  • Σύνδεση του Ελαιώνα με την περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος (με ήπιο τρόπο και όχι με δρόμους ταχείας κυκλοφορίας) καθώς και με την περιοχή του Κεραμεικού (Τεχνόπολη) και ουσιαστική πολιτιστική ανάδειξη ολόκληρης της περιοχής
  • Επαναθεώρηση των θεσμοθετημένων χώρων πρασίνου στον Ελαιώνα και σύνδεση τους ώστε να αποτελέσουν ενιαίο σύνολο.
  • Οργανική ένταξη του Γεωπονικού πανεπιστήμιου στον Ελαιώνα
  • Κατασκευή στον Ελαιώνα του Βοτανικού Κήπου της Αθήνας (η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς Βοτανικό κήπο)
  • Εξέταση χώρων που μπορούν να απαλλοτριωθούν και κήρυξη τους ως απαλλοτριωτέων –ήδη πολλά κτίρια έχουν εγκαταλειφθεί
  • Κατάργηση της οδού ταχείας κυκλοφορίας δίπλα στο ρέμα του Προφήτη Δανιήλ (που θα οδηγήσει σε καταστροφή του ρέματος) και ενδεχομένως (μετά από διεξοδική μελέτη) διάνοιξη της οδού Δημαράκη
  • Διαμόρφωση πρόσβασης στον Ελαιώνα με ποδηλατόδρομο συνέχεια του πλακόστρωτου της οδού Ερμού.
  • Μεταστέγαση των εταιριών μεταφοράς και της ελαφράς βιοτεχνίας σε οργανωμένους χώρους και παράλληλη απελευθέρωση επιπρόσθετων χώρων για πράσινο.

Σημειώνουμε ότι με το εναλλακτικό αυτό σχέδιο μπορούν να δημιουργηθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, μόνιμης, σταθερής, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ωφέλιμης και με αξιοπρεπή αμοιβή, πέραν του ότι δίνεται μια μεγάλα ανάσα στο Λεκανοπέδιο


15. το κόστος της εναλλακτικής πρότασης

Είναι προφανές ότι το κόστος δεν είναι αναγκαίο να καταβληθεί με μεμιάς αλλά μπορεί να κατανεμηθεί στα πλαίσια ενός χρονικού προγραμματισμού 5-10 χρόνων. Αυτό που δεν έγινε από το 1995 μέχρι σήμερα με ευθύνη των Κυβερνήσεων και των Δημοτικών Αρχών, πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα. Σε αυτό το σημείο οι ενεργοί πολίτες θα επιμείνουν με κάθε αποφασιστικότητα.

Το συνολικό (μεσοπρόθεσμο) κόστος της δημιουργίας του Πάρκου στην έκταση όπου σήμερα σχεδιάζεται η «τσιμεντοανάπλαση» (περίπου 300 στρέμματα) εκτιμάται σε 115 εκατ ευρώ (περιλαμβανομένης της εξαγοράς του οικοπέδου ιδιοκτησίας Βωβού και της πλήρους κατασκευής του υπόγειου χώρου στάθμευσης). Σημειώνουμε ότι το Δημόσιο δεν πρέπει να πληρώσει στο κ. Βωβό ουδεμία αποζημίωση πέραν της αξίας του οικοπέδου (το οποίο κατά το συμβόλαιο του 2006 αποκτήθηκε με 50 εκατ ευρώ και έκτοτε η αξία του έχει σαφώς υποτιμηθεί διότι το 2006 αγοράστηκε έχοντας ως προοπτική την οικοδόμηση 70.000 τμ εμπορικών χώρων πράγμα που σήμερα δεν ισχύει) και της κατασκευής του υπόγειου χώρου στάθμευσης (στο βαθμό που αυτός περιέλθει σε δημόσια ιδιοκτησία). Δηλαδή οι απαιτήσεις που προβάλλει ο κ. Βωβός ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων δεν έχουν βάση και δεν πρέπει να ικανοποιηθούν, άλλως θα υπάρχει σημαντική βλάβη του δημοσίου συμφέροντος.

Άμεσα όμως με λίγα χρήματα (πχ με 1 εκατ ευρώ) μπορεί να γίνει το πρώτο βήμα με τον καθαρισμό και τη φύτευση των οικοπέδων που ήδη βρίσκονται στην ιδιοκτησία του Δήμου Αθηναίων, καθώς και να καθαριστεί το ρέμα. Η Επιτροπή μας επιμένει ότι πρέπει άμεσα να γίνει αυτό το πρώτο βήμα.





Δ) Η αντισυνταγματικότητα της προτεινόμενης ρύθμισης του ΥΠΕΚΑ



16. Ουδεμία αμφιβολία για την αντισυνταγματικότητα

Προφανώς, η νέα ρύθμιση παραμένει αντίθετη με την απόφαση του ΣτΕ (3059/09, βλ. http://www.dsanet.gr/Epikairothta/Nomologia/steo3059_09.htm ), η οποία έκρινε αντισυνταγματική (άρθρο 24 του Συντάγματος) την οικοδόμηση Εμπορικού Κέντρου. Παρότι μικρότερος ο σ.δ του MALL που προβλέπει η τωρινή ρύθμιση σε σχέση με την παλαιότερη (1,2 σήμερα αντί 1,6 η παλαιότερη), το ισοζύγιο κοινόχρηστου πρασίνου πλήττεται βάναυσα, καθότι ο καθορισμένος σ.δ είναι μόλις 0,1 και αφορά πολύ μικρές κατασκευές –και φυσικά παραμένει σε ισχύ, όπως επιβεβαιώνει η προαναφερθείσα απόφαση του ΣτΕ.

Αρκεί ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από την απόφαση 3059/09

Εξ άλλου, η διατήρηση των κοινόχρηστων χώρων, μάλιστα δε των χώρων πρασίνου, αποτελεί πρωταρχικό όρο για την προστασία των πόλεων και των οικισμών, ώστε η μείωσή τους ή η αναίρεση της πολεοδομικής λειτουργίας τους να συνιστά ανεπίτρεπτη επιδείνωση των όρων διαβιώσεως των κατοίκων και υποβάθμιση του υπάρχοντος ή του προβλεπομένου από την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία οικιστικού περιβάλλοντος, η σχετική δε ρύθμιση, κατά τούτο, υπόκειται στον οριακό έλεγχο του ακυρωτικού δικαστή. Ο έλεγχος όμως αυτός, ως έλεγχος ορίων, δεν εξαντλείται σε αριθμητικούς υπολογισμούς της εκτάσεως των κοινοχρήστων χώρων, αλλά λαμβάνει υπόψη και κάθε στοιχείο της συγκεκριμένης περιπτώσεως που επιτρέπει στον δικαστή ακόμη και το συμπέρασμα ότι συγχωρείται εν προκειμένω η αριθμητική μείωση της εκτάσεως των Κοινοχρήστων Χώρων (Κ.Χ.), εν όψει του τελικού, συνολικού, οφέλους που προκύπτει για την πόλη από την αναδιάταξη Κ.Χ. και στον βαθμό που η μείωση αυτή παρίσταται ως απολύτως αναγκαία. Κατά τον έλεγχο αυτό, πάντως, η νομιμότητα της αναδιατάξεως των κοινόχρηστων χώρων κρίνεται από τη σύγκριση του υφιστάμενου ρυμοτομικού σχεδίου με την νέα ρύθμιση Στην προκειμένη περίπτωση κρίθηκε ότι η απόδοση σε κοινή χρήση πρασίνου του ΟΤ 22 (Λ. Αλεξάνδρας), επιβαλλόμενη από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Αθηναίων, καθιστά, αναγκαία τη μεταφορά των αθλητικών δραστηριοτήτων σε άλλη περιοχή, η οποία άλλωστε έχει ως αναπόφευκτη συνέπεια την κατάληψη μεγαλύτερου, σε σχέση με τον αποδιδόμενο, χώρου, αφού οι νέες εγκαταστάσεις πρέπει να ικανοποιούν τις σύγχρονες σχετικές απαιτήσεις. Ως εκ τούτου, όπως έκρινε το Δικαστήριο, η χωροθέτηση των νέων αθλητικών εγκαταστάσεων με το προβλεπόμενο γι’ αυτές ποσοστό εμπορικών και λοιπών σχετικών με αυτές χρήσεων και τους αναγκαίους χώρους σταθμεύσεως αυτοκινήτων στον προβλεπόμενο από το π.δ. της 20.9/30.11.1995 κοινόχρηστο χώρο πρασίνου του Βοτανικού, αφού προηγουμένως εξετάσθηκαν και αποκλείσθηκαν άλλες περιοχές δεν αντίκειται στο άρθρο 24 του Συντάγματος, παρά την επερχόμενη μείωση της εκτάσεως των κοινοχρήστων χώρων πρασίνου, εν όψει του τελικού οφέλους που προκύπτει για την πόλη από την απόδοση σε κοινή χρήση της ανωτέρω εκτάσεως πρασίνου και την απομάκρυνση οχληρών χρήσεων. Ωστόσο, σε παρεμβάσεις, όπως η προκείμενη, στις οποίες περιοχή της πόλεως υφίσταται τις δυσμενείς συνέπειες από την ανακούφιση άλλης, οι προβλεπόμενες γι’ αυτήν χρήσεις γης, οι οποίες συνεπάγονται μείωση κοινοχρήστων χώρων, πρέπει να είναι απαραίτητες για το όλο εγχείρημα, ώστε να καθίσταται δυνατή η διαπίστωση ότι η αντίστοιχη απώλεια των κοινοχρήστων χώρων, μάλιστα δε των χώρων πρασίνου, είναι η ελάχιστη δυνατή. Στην προκειμένη όμως περίπτωση, εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων με το προβλεπόμενο γι’ αυτές ποσοστό εμπορικών και λοιπών σχετικών με αυτές χρήσεων και τους αναγκαίους χώρους σταθμεύσεως αυτοκινήτων, προβλέπονται και χρήσεις γης που συνεπάγονται την ανέγερση πολυλειτουργικού δημοτικού κτιρίου και εμπορικού κέντρου. Οι χρήσεις όμως αυτές που δεν είναι συμπληρωματικές των αθλητικών εγκαταστάσεων (αλλά θεσπίσθηκαν είτε επ’ ευκαιρία της μεταφοράς στην εν λόγω περιοχή των αθλητικών δραστηριοτήτων είτε προς ελαχιστοποίηση της οικονομικής επιβαρύνσεως του Δήμου από την μεταφορά αυτή), συνεπάγονται μείωση των κοινοχρήστων χώρων σε βαθμό μεγαλύτερο του αναγκαίου και επομένως οι διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 3481/2006 είναι αντίθετες στο άρθρο 24 του Συντάγματος.

Το προφανές συμπέρασμα είναι ότι προωθείται από το ΥΠΕΚΑ μια ρύθμιση που αντίκειται στην απόφαση του ΣτΕ, μόνο και μόνο για να διασωθεί το Mall του κ. Βωβού.



17. λαθροχειρία με το νέο ΠΔ

Το ΥΠΕΚΑ ισχυρίζεται ότι η νομοθετική ρύθμιση θα συνοδευτεί με Προεδρικό Διάταγμα, που θα πρέπει πριν εκδοθεί να ελεγχθεί από άποψη συνταγματικότητας από το ΣτΕ. Ο ισχυρισμός είναι απατηλός. Διότι, το συνοδευτικό ΠΔ, θα αφορά δευτερεύοντα ζητήματα και όχι τα βασικά. Οι χρήσεις γης και οι συντελεστές δόμησης καθορίζονται με τη νομοθετική ρύθμιση και όχι με το συνοδευτικό ΠΔ. Έτσι σε συνδυασμό με το «fast track» οι διαδικασίες για την ανέγερση του Mall θα ξεκινήσουν άμεσα και ανεξάρτητα από το συνοδευτικό ΠΔ. Είναι παράλληλα εξαιρετικά προβληματικό ότι προωθείται μια πολεοδομική ρύθμιση κατά παράβαση της θεσμοθετημένης διαδικασίας, δηλαδή με Νόμο αντί για ΠΔ.



18. πρωτοφανές: καταργείται η εισφορά σε γη και χρήμα !

Το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης αναφέρει ότι «διατάξεις που αφορούν την εισφορά σε γη και χρήμα δεν εφαρμόζονται». Ως γνωστόν το οικόπεδο ιδιοκτησίας Βωβού συνολικής έκτασης 100 περίπου στρεμμάτων, οφείλει εισφορά σε γη 56,5 στρέμματα. Η έκταση αυτή των 56,5 στρεμμάτων είναι δημόσια περιουσία. Άραγε θα καταργηθεί αυτό και θα προσφερθεί στον ιδιώτη;


Ε) Συμπερασματικά

19. συνεχίζουμε με όπλο την αλληλεγγύη

Η Επιτροπή μας συνεχίζει τον αγώνα για τη διάσωση του Ελαιώνα. Με την ίδια και μεγαλύτερη ακόμη αποφασιστικότητα. Σε αλληλεγγύη με τα πάνω από 100 κινήματα πολιτών σε όλο το Λεκανοπέδιο, καθώς η Επιτροπή μας είναι μέλος του Παναττικού Δικτύου Κινημάτων Πόλης και της Συντονιστικής Επιτροπής για τους Ελεύθερους Χώρους και την Ποιότητα Ζωής στην Αθήνα.

Η Επιτροπή μας συντονίζοντας την προσφυγή των 131 πολιτών στο ΣτΕ απέτρεψε την προηγούμενη περιβαλλοντοκτόνο ρύθμιση. Έφραξε το δρόμο στα μεγάλα διαπλεκόμενα συμφέροντα. Δε λύγισε ούτε πρόκειται να λυγίσει από τις συκοφαντίες και τις απειλές. Δικαιώθηκε. Αν χρειαστεί είμαστε έτοιμοι για κλιμάκωση του αγώνα –κλιμάκωση που προφανώς περιλαμβάνει νέα προσφυγή στο ΣτΕ.


20. να αποσυρθεί η διάτρητη ρύθμιση

Η Επιτροπή μας θεωρεί ότι η παρούσα ρύθμιση πρέπει να αποσυρθεί, γιατί είναι αντιπεριβαλλοντική, γιατί είναι αντικοινωνική και γιατί είναι αντισυνταγματική. Καθώς επίσης και γιατί υπάρχει εναλλακτική λύση προς όφελος της κοινωνίας.

Η δημόσια διαβούλευση πάσχει σοβαρά, καθότι ο χρόνος είναι ελάχιστος για ένα τόσο καίριο ζήτημα, ενώ η προτεινόμενη ρύθμιση διαμορφώθηκε με συνεχείς συναντήσεις με τους εκπροσώπους των ιδιωτικών εταιριών –αποκλειομένης φυσικά της Επιτροπής μας- ενώ ούτε καν συνοδεύεται από τις αναγκαίες Μελέτες (περιβαλλοντική, κυκλοφοριακή κλπ). Είναι δε άγνωστη –και δεν έχει εκφραστεί μέχρι σήμερα τελευταία ημέρα της διαβούλευσης- η θέση του Οργανισμού Αθήνας.




Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ                                                                                      Αθήνα, 6 Δεκέμβρη 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου