Παρασκευή, 7 Απριλίου 2017

Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός –Κλειδί

Έργο: «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Εκμετάλλευση, Λειτουργία και Συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε., τμήμα Μαλιακός –Κλειδί, από τον Ανισόπεδο Κόμβο Ραχών έως τον Ανισόπεδου Κόμβου Κλειδίου».

Σήμερα παραδίδεται σε κυκλοφορία και πλήρη ανάπτυξη ο αυτοκινητόδρομος «Μαλιακός – Κλειδί». Ένα έργο εθνικής σημασίας με το οποίο ολοκληρώνεται πλήρως ο οδικός άξονας Αθήνας – Θεσσαλονίκης που άρχισε να κατασκευάζεται στις αρχές της δεκαετίας του 70.


Με την παράδοση του, ενώνονται τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας με έναν ασφαλή αυτοκινητόδρομο, ο οποίος ξεχωρίζει για τα σημαντικά τεχνικά του επιτεύγματα. Ταυτόχρονα, μετατρέπεται σε έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, το πλέον επικίνδυνο αλλά και νευραλγικό σημείο της οδικής σύνδεσης Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μειώνοντας την απόσταση κατά 20 λεπτά και αναβαθμίζοντας κατακόρυφα την οδική ασφάλεια.

Πρόκειται για το οδικό τμήμα Ευαγγελισμός-Σκοτίνα μήκους 26 χιλιομέτρων που περιλαμβάνει τρεις νέες δίδυμες σήραγγες-έργα υψηλής τεχνικής σπουδαιότητας- που αντικαθιστούν το επικίνδυνο πέρασμα των Τεμπών, στο οποίο, οι πολίτες πληρώνουν βαρύ φόρο αίματος δεκαετίες τώρα.

Το προαναφερθέν τμήμα μαζί με την κατασκευαστική και λειτουργική αναβάθμιση του των 204 χιλιομέτρων του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου, Ράχες – Κλειδί, Ραψάνη – Πλαταμώνας και Σκοτίνα – Κατερίνη – Κλειδί, που περιλαμβάνεται στο αντικείμενο του έργου που σήμερα παραδίδεται, συμπληρώνουν το «οδικό παζλ» του άξονα Αθήνας Θεσσαλονίκης, δίνοντας έναν ενιαίο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο 503 χιλιομέτρων, τον οποίο περιμένει η χώρα από τις αρχές της δεκαετίας του 70…..

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε να υπάρξει ένα δεσμευτικό και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου, μειώνοντας κατά πολύ υψηλές εργολαβικές διεκδικήσεις και σοβαρές εκκρεμότητες τεχνικών προβλημάτων. Στρεβλώσεις, που είχαν επισωρεύσει στο έργο οι λανθασμένες επιλογές και αποφάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, δημιουργώντας απόλυτα δυσμενείς προϋποθέσεις βάσει των οποίων η ολοκλήρωση του έργου δρομολογούνταν μετά το 2018!. Μ’ ότι αυτό συνεπάγονταν για την οδική ασφάλεια των πολιτών που θα εξακολουθούσαν να κινούνται για τουλάχιστον αλλά δύο χρόνια στη σημερινή Παλαιά Εθνική Οδό Ευαγγελισμού – Σκοτίνας, η οποία είναι γνωστή για το πλήθος θανατηφόρων ατυχημάτων που έχουν συμβεί.

Συγκεκριμένα με τη συμφωνία που πέτυχε τον Ιανουάριο του 2017 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δεν καταβλήθηκε καμία πρόσθετη αποζημίωση ούτε ενός σέντς στον παραχωρησιούχο για να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί το έργο τον Απρίλιο του 2017. Επιπλέον, όχι μόνο δεν καταβλήθηκε καμία πρόσθετη αποζημίωση, αλλά αντιθέτως, από τις ήδη επιδικασμένες από τα διαιτητικά δικαστήρια αποζημιώσεις αλλά και τα αιτήματα των παραχωρησιούχων που αφορούσαν αποζημιώσεις παρελθόντων ετών, περικόπηκαν επιπλέον 37 εκατομμύρια ευρώ προς όφελος του Δημοσίου και των Ελλήνων φορολογουμένων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και απαίτηση του παραχωρησιούχου ύψους περίπου 12 εκατομμυρίων ευρώ, για επιτάχυνση των εργασιών που απορρίφθηκε στο σύνολό της. Τέλος στα πλαίσια της Συμφωνίας, εξασφαλίστηκε η δωρεάν διέλευση των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ) για όλο τον αυτοκινητόδρομο. Επίσης, προβλέπεται μη καταβολή διοδίων για τους κατοίκους των Δήμων Τεμπών και της δημοτική ενότητας Ευρυμένων του δήμου Αγιάς που θα χρησιμοποιούν,την Παλαιά Εθνική Οδό Ευαγγελισμού – Σκοτίνας για τις μετακινήσεις τους. Να σημειωθεί, ότι τον Αύγουστο του 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι εργασίες αναβάθμισης της Παλαιάς Εθνικής οδού Ευαγγελισμού – Σκοτίνας, προϋπόθεση για την εκτέλεση των οποίων ήταν η έναρξη λειτουργίας των σηράγγων Παράκαμψης Τεμπών και Πλαταμώνα. Με βάση ειδικό περιβαλλοντικό όρο, από την έναρξη λειτουργίας των σηράγγων Τεμπών, δεν θα επιτρέπεται η διέλευση βαρέων οχημάτων από την κοιλάδα των Τεμπών).

Τα παραπάνω, δεν έγιναν βεβαίως πατώντας ένα μαγικό κουμπί. Αποτελεί προϊόν μίας δύσκολης και πολύμηνης διαπραγμάτευσης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έναντι των υπέρογκων εργολαβικών διεκδικήσεων, από παρελθόντα έτη. Από τις συμβάσεις που υπέγραψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και οι οποίες ναρκοθέτησαν όλα τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, χωρίς να συμπεριλαμβάνουν μία γραμμή προστασίας του δημόσιου συμφέροντος.

Υπογραμμίζεται, ότι η παραίτηση παραχωρησιούχων από σωρεία διαιτητικών αποφάσεων και διεκδικήσεων αποζημίωσης τους, που τους απέδιδαν οικονομικές αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία των έργων παραχώρησης στη χώρα μας.

Να σημειώσουμε τέλος, ότι με την ολοκλήρωση και παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, αποσοβήθηκε πλήρως ο κίνδυνος επιστροφής 936 εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση από τη χώρα μας τα οποία αφορούν τις χρηματοδοτήσεις που είχαν δοθεί για το έργο στα πλαίσια του Γ΄ ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ. Γεγονός, το οποίο, θα είχε βαρύτατες συνέπειες για την ελληνική οικονομία.

Σημειώνεται ότι με βάση τη Συμφωνία του 2013 (συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) προβλέπονταν η ολοκλήρωση των Κατασκευών του αυτοκινητοδρόμου τον Αύγουστο του 2015. Όπως όμως προαναφέρθηκε, λόγω των τεράστιων διαχειριστικών λαθών, το εν λόγω χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου φάνταζε μάλλον ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Κύριες αιτίες, οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές έρευνες και τη διευθέτηση των εμπλοκών του αυτοκινητοδρόμου με την εν λειτουργία Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων στις περιοχές Ευαγγελισμός και Ραψάνη παρότι, αυτές ήταν ήδη γνωστές από το 2008!

Σήμερα, όμως, ο κύκλος των οικονομικών υπερβάσεων, των καθυστερήσεων και της λεηλασίας των χρημάτων από τον ιδρώτα του έλληνα πολίτη, σε ημιτελή, ανολοκλήρωτα και διαιωνιζόμενα έργα κλείνει οριστικά.


Ε

Ε

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *