Ο ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΞΙΑ

ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ

Πέμπτη 17 Αυγούστου 2017

Γ.Γ.:: ΦΡΕΑΤΙΟ ΣΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ


Χθεσινή φωτογραφία από σχάρα φρεατίου στη Γρ. Γυφτόπουλου.

Οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, αν μη τι άλλο, μας δίδαξαν ότι χρειάζεται έγκαιρα ο σωστός σχεδιασμός και προετοιμασία.

Μήπως είναι η κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσει η προετοιμασία για τις βροχές που θα μας έρθουν σε λίγο;

Να σιγουρευτούμε πως το ρέμα είναι καθαρό, χωρίς μπάζα, καναπέδες και σπασμένες μπανιέρες; Πως τα φρεάτια είναι καθαρισμένα, όχι μόνο επιφανειακά αλλά μέχρι κάτω στις σωλήνες τους;

Να μην κατηγορήσουμε φέτος τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τα οργανωμένα σχέδια σαμποτάζ.

Γιώργος Γεωργιάδης

ΝΤΑΒΙΑΣ: ΜΕΤΑ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕΩΣ Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΓΓΕΛΗ. ΔΕΚΑΠΕΝΤΕΜΙΣΙ (επιεικώς) ΟΙ ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ




Κώστα διάβασα το βιβλίο για τις εκκλησιές του Χαλανδρίου.

Μου ζήτησες να γράψω την γνώμη μου και σου υποσχέθηκα ότι θα το κάνω. (Τι το ήθελες;).
Και ξέρεις έχω ένα μεγάλο κουσούρι: Κρατάω τον λόγο μου.

Συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις ο αστικός καθωσπρεπισμός – το caumme il faut - λέει ότι πρέπει να αναδείξει ο «κριτής» όλα τα θετικά – άξια υπογράμμισης στοιχεία της λογοτεχνικής αλλά και ερευνητικής δουλειάς του συγγραφέα, ειδικά όταν δεν έχουμε ένα κείμενο μυθοπλασίας αλλά μια ερευνητική απόπειρα καταγραφής ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ και συγκέντρωσης στοιχείων πραγματικά χρήσιμων για τον ερευνητή του μέλλοντος.

Πρέπει να είμαι ειλικρινής μαζί σου γιατί πρέπει να είμαστε ειλικρινείς με την ιστορία της πόλης και τους αυριανούς αναγνώστες της, δηλαδή ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ και τα εγγόνια μας οπότε θα αποφύγω την υποκρισία των "πάμπλιικ ρελέισιον".

Επειδή το βιβλίο σου είναι αποτέλεσμα μιας καλής και επίπονης- όπως φαίνεται - προσπάθειας στην συγκέντρωση των ιστορικών  στοιχείων και του υλικού  που παραθέτεις και επειδή μου αποκάλυψε ότι διαθέτεις πολύ καλό χειρισμό της πένας δηλαδή μου ανέδειξε αρετές σου που δεν γνώριζα σε παρακαλώ να το διορθώσεις στην επόμενη έκδοση που ελπίζω ότι θα χρειαστείς, ευχόμενος με όλη μου την καρδιά να είναι καλοτάξιδο.

Αν ήταν κακό το βιβλίο δεν θα κατάφερνε να με εκνευρίσει και να με προκαλέσει συνάδελφε.
Επειδή είναι καλό όμως το πέτυχε.

Διότι αυτό που δεν φρόντισες να κάνεις συνάδελφε Κώστα Αγγελή στην συγγραφή σου, είναι να προφυλάξεις και να υπογραμμίσεις δια των καταγραφών σου, το πρώτο - κατά την γνώμη μου - στοιχείο που θα έκανε το βιβλίο σου καθολικά χρήσιμο για το σύνολο της μελλοντικής κοινωνίας της πόλης, όχι ενός – μεγάλου – μέρους της γαλάζιας απόχρωσης.

Και βέβαια όχι πρωτίστως χρήσιμο για τις επόμενες εκλογές.

Αυτό το στοιχείο που ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ λείπει είναι η πολιτική – παραταξιακή ουδετερότητα του ιστορικού συγγραφέα, του φιλόδοξου ερευνητή  που αποκοτάει να αγγίξει την ιστορία.

Ξέρω ότι αυτό είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο γιατί όλοι κουβαλάμε στις αλυσίδες του δεσοξυριβονουκλεϊνικού οξέος μας (DNA) αυτό που είμαστε, αυτό που πιστεύουμε, αυτό που υποστηρίζουμε και αυτό μας καθορίζει. (Και πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ να το αποδεχτούμε και να το ΣΕΒΑΣΤΟΥΜΕ αυτό ο ένας για τον άλλο, σταματώντας εκείνο το γελοίο παιχνίδι της προσπάθειας να εξισωθούμε αν θέλουμε να συμβιώνουμε αρμονικά ή να αλληλοεξοντωθούμε όπως θέλουν οι ΚΑΦΡΟΙ των δύο παρατάξεων με καθολική και συντριπτική νίκη των μισών).

Αν δεν είμαστε λοιπόν έτοιμοι να αγγίξουμε χωρίς παρωπίδες την ιστορία δεν πρέπει να γίνουμε όλοι ιστορικοί ερευνητές συνάδελφε.
Πάντως αν το αποφασίσουμε πρέπει πρώτα να ερευνήσουμε την ικανότητά μας να είμαστε – τουλάχιστον κατά τεκμήριο – ΔΙΚΑΙΟΙ απέναντί της. 

Και υπογραμμίζω το «ΚΑΤΑ ΤΕΚΜΗΡΙΟ» διότι ξέρουμε όλοι καλά ότι ΑΠΟΛΥΤΑ δίκαιη ιστορία δεν έγραψε κανένας και ποτέ. Ούτε καν ο Ηρόδοτος ή  ο Θουκιδίδης.

Αλλά τουλάχιστον τα βασικά πρέπει να τηρούνται. Ως ένδειξη της ΠΡΟΘΕΣΗΣ του συγγραφέα να είναι στοιχειωδώς αντικειμενικός επειδή πρωτίστως ΣΕΒΕΤΑΙ τον αναγνώστη του και ιδίως τον ΑΣΧΕΤΟ αναγνώστη του πονήματός του, αφού εκείνος είναι που θα χρησιμοποιήσει ένα τέτοιο βιβλίο ως ιστορικό ντοκουμέντο. 

Ας γίνω πιο συγκεκριμένος αγαπητέ συνάδελφε – παραταξιακέ αντίπαλε.

Έχεις αναρωτηθεί πραγματικά ΤΙ ΗΘΕΛΕΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ γράφοντας αυτό το βιβλίο;
Ήθελες να συμβάλλεις με την δουλειά σου στην καταγραφή των  τόσο ενδιαφέροντων ιστορικών στοιχείων που με κόπο συγκέντρωσες για να τα αποδώσεις στις επόμενες γενιές ή να κάνεις μια συγγραφική εμφάνιση για τις επόμενες εκλογές και να φτιάξεις διαπροσωπικές σχέσεις με το εκκλησιαστικό κατεστημένο, ανεβάζοντας το image σου;

Αν ήθελες το πρώτο σε καλώ και πάλι ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ το βιβλίο με  τρεις – τέσσερις απλές παρεμβάσεις - προσθήκες, απλούστατες και να το επανεκδόσεις – σε μια δεύτερη, διορθωμένη έκδοση που θα αξίζει ειλικρινά θέση ανάμεσα στα ιστορικά ντοκουμέντα αυτής της πόλης και της τοπικής μας κοινωνίας.

Αν δεν το κάνεις τότε είμαστε εμείς – οι πολιτικά απέναντί σου - υποχρεωμένοι να καλέσουμε την ΜΙΣΗ κοινωνία της πόλης, το ΜΙΣΟ σου εν δυνάμει αναγνωστικό κοινό να την αγνοήσει ως προϊόν παραταξιακής εμπάθειας, κάτι που θα αδικούσε την ερευνητική σου προσπάθεια αλλά και τις προθέσεις μου.

ΝΑ ΓΙΝΩ ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ αν και νομίζω ότι ήδη έχεις καταλάβει και εσύ και όσοι διάβασαν πραγματικά το βιβλίο;

Ρε φίλε δεν είναι δυνατόν να καταγράφεις την ιστορία της ναοδομίας στην πόλη, να αναδεικνύεις τα κρίσιμα ιστορικά ορόσημα για τις χωροθετήσεις, τις κατασκευές, τις επεκτάσεις ή τις επισκευές των ναών και σε ΟΛΕΣ τις περιπτώσεις που αυτές έγιναν σε δημαρχικές περιόδους της παράταξής σας να αναφέρονται επωνύμως οι δήμαρχοι που συνέβαλαν βεβαίως καθοριστικά (Σπυρόπουλος, Ζαφειρόπουλος ακόμα και ο διορισμένος επί χούντας Μανιάτης) και για όλη την περίοδο από την μεταπολίτευση μέχρι την εκλογή του φίλου μας του Γρηγόρη Ζαφειρόπουλου να μην υπάρχει σε ολόκληρο το βιβλίο ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΟΝΟΜΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ που να σηματοδοτεί την δημαρχιακή περίοδο που έγιναν οι αντίστοιχες παρεμβάσεις στους ναούς.

Θα γίνω μόνο λίγο  πιο συγκεκριμένος με όσα προχείρως - από την παραλία και χωρίς έρευνα σε αρχεία -  ανακλήθηκαν στην ΡΑΜ του μεσήλικου κεφαλιού μου, διαβάζοντας το βιβλίο σου.


Το πνευματικό κέντρο του Αγίου Νικολάου έγινε λες εκεί την δεκαετία του 80 ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΣΠΥΡΟ και το ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ.
 Μόνο;
Διότι εγώ θυμάμαι τη νεολαία ΠΑΣΟΚ και τον βλάκα τον "αρχηγό της" τότε, με την κτηνώδη και άμυαλη ορμή της εφηβίας,  να κριτικάρει τον Πέρκιζα που έδινε λεφτά στους παπάδες.
Φαίνεται ότι δήμαρχο - για εσάς - δεν είχε τότε το Χαλάνδρι και φαίνεται ότι δεν βοήθησε ο δήμος, με την τεχνική υπηρεσία του στο έργο.
Είσαι σωστός;

Η μεγάλη επισκευή στον Άγιο Νικόλαο έγινε από το 1995 έως το 1997. Την έκανε ο παπαΣπύρος μόνος του ή με το ίδρυμα Κουρτέση μήπως;   
Δεν είχε δήμαρχο η πόλη να κατανομαστεί; 
Δεν συνέδραμε η τότε διοίκηση του δήμου για να ονομαστεί ο επικεφαλής της;
(Δεν σου λέω να αναφέρεις τις ομηρικές μάχες στο δημοτικό συμβούλιο για την χρηματοδότηση του έργου – δεν σου ζητάω να μεροληπτήσεις υπέρ μας, ούτε βέβαια περιμένω κάτι τέτοιο από την προφανή πηγή σου, τον πρόεδρο του Ιδρύματος Κουρτέση που δυστυχώς χαλάει στα στερνά με το παραταξιακό του μπατάρισμα, την ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ και ΑΞΙΟΣΕΒΑΣΤΗ από όλους, ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ, ΑΡΝΟΥΜΕΝΟΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ: Να είναι δίκαιος απέναντι σε όλα τα μέλη του ποίμνιού του (ΑΛΛΑ και να παραιτηθεί από το ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΕΣ ίδρυμα.)
Πάντως για να επανέλθω, τότε το Χαλάνδρι είχε δήμαρχο και κεντραριστερή - αριστερή διοίκηση .

Οι εργασίες στον Άγιο Παντελεήμονα το 1997 έγιναν χωρίς την συνδρομή του δήμου και της τεχνικής υπηρεσίας φίλε Κώστα;
Να καταπιούμε ότι πάλι ο τότε δήμαρχος είναι ΑΚΑΤΑΝΟΜΑΣΤΟΣ στο βιβλίο σου; 

Η κριτική και η απαίτησή μου να το διορθώσεις δεν έχει να κάνει με το αν ο ίδιος δεν θέτει το θέμα και σε τίμησε με την παρουσία του στην επίσημη παρουσίαση του βιβλίου. 
Δεν θα το θέσει εκείνος το θέμα, καθορίζοντας την στάση του από μια ιδιότυπη μετριοφροσύνη που θέλει να εμφανίζει προς τα έξω. Και ίσως (μάλλον από όσο τον ξέρω) δεν θα συμφωνήσει με το κείμενό μου. ΔΕΝ ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΑ.
Δεν με νιάζει αν συμφωνεί ή διαφωνεί με την κριτική που σου κάνω. Δεν θα τον ρώταγα για ένα θέμα που θεωρώ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ, όπως εσείς – ίσως και ο ίδιος – θα ήθελε να αντιμετωπίζεται.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ της πόλης δεν είναι προσωπική υπόθεση κανενός και η δημαρχιακή περίοδος που σηματοδοτείται από το όνομα του δημάρχου εμπεριέχει ΟΛΟΚΛΗΡΗ την κοινωνική συμμαχία που τον εξέλεξε ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ κατά την γνώμη μου.

Έχεις υποχρέωση απέναντι στο μέλλον να μην προσπερνάς το όνομα  ΚΑΝΕΝΌσ δημάρχου φίλε.
Να δείχνεις - ως ιστορικός αφού το διάλεξες - ΣΕΒΑΣΜΟ στην εκάστοτε πλειοψηφία της πόλης μας που καθόρισε τις τύχες της. Ως "πολιτικός" έχεις υποχρέωση να εκφράζεις - βεβαίως - τις διαφωνίες σου.

Τα εγκαίνια στον Αη Γιώργη το 1999 που κάλυψε και η τηλεόραση φίλε Κώστα δεν έγιναν επί δημαρχίας ενός ακόμα ακατανόμαστου δημάρχου Χαλανδρίου.

Η διαμόρφωση του αύλειου χώρου στην Μεταμόρφωση φίλε Κώστα έγινε από την τεχνική υπηρεσία του δήμου το 1997- 8 φίλε Κώστα και κάποιοι έβαλαν το κεφάλι τους στον ντορβά για να γίνει, φίλε Κώστα. 
Ο παπα Γιάννης βέβαια δεν ζει για να στα εξιστορήσει – γιατί θα ήταν δίκαιος αν ζούσε, δεν θα έπαιζε μικροπαραταξιακά παιχνιδάκια σε βάρος μέρους του ποίμνιού του.

Αυτά προχείρως. Νομίζω είναι αρκετά για να υποστηρίξουν το αίτημά μου για την οφειλόμενη ιστορική επανόρθωση.

Έχεις κατά την γνώμη μου δύο επιλογές φίλε Κώστα σε μια δεύτερη έκδοση:
Να σβήσεις τις επώνυμες αναφορές στους δημάρχους Σπυρόπουλο, Μανιάτη (ένας λόγος παραπάνω ότι ήταν διορισμένος) και Ζαφειρόπουλο, πράγμα που δεν σου προτείνω διότι η ιστορία έχει ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ, δεν είναι ανώνυμη, ούτε κρύβεται ή να αναφερθείς – ΟΠΩΣ ΟΦΕΙΛΕΙΣ – στον Τζαμτζή, τον Πέρκιζα και τον Παττακό για τις παρεμβάσεις που έγιναν στους ναούς επί των ημερών τους ΚΑΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΟΛΛΕΣ. Πάρα πολλές για να μην αναφέρονται τα ονόματά τους σε μια έρευνα που θέλει να λέγεται αντικειμενική και ιστορική. ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ από τους αναφερόμενους που δεν επιτρέπεται από τον ιστορικό καταγραφέα να επιχειρείται να ριχτούν «στης λήθης το πηγάδι».

Και που όλα τα έργα στους ναούς, της ιστορικής περιόδου 1974 – 2000 αναφέρονται ως «επιτυχίες των εκκλησιαστικών συμβουλίων» και μόνο. Λες και δεν βασίστηκαν ΚΥΡΙΩΣ και ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ στον δήμο και την συνδρομή του, για να αναφερθεί το «επί δημαρχίας ……..»

Φίλε με την ιστορία δεν κάνουν μικροπολιτική όσοι την σέβονται και φιλοδοξούν να την καταγράψουν.
Και η ορθοδοξία όπως και η πατρίδα για τον ελληνισμό είναι υπόθεση που δεν περιορίζεται στα όρια του μισού ιστορικού χρόνου που την υπηρέτησε – με το τρόπο της -  η μία πλευρά του πολιτικού φάσματος.

ΟΥΤΕ ΣΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΟΥΤΕ ΠΟΥΘΕΝΑ δεν έχει πολιτική ιδιοκτησία η πατρίδα και η ορθοδοξία.

Α.Ν.

ΚΑΛΗΜΕΡΑ