Ο ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΞΙΑ

ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1939


Ο ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ ΤΟΥ: ΜΕΙΝΕ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΕ - ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΣΕΝΑ - ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΝΕ ΜΕ ΤΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ ....

ΕΙΝΑΙ ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΠΡΟΣΤΑ!

ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΔΗΜΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΒΑΛΕΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΚΟΙΤΑΕΙ ΠΩΣ ΘΑ ΤΟΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ ΟΧΙ ΠΩΣ ΘΑ ΤΟΝ ΕΞΟΥΣΙΑΣΕΙ.

ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΑΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΚΕΔΕ.

ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ ΤΗΣ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ, ΤΗΣ ΚΟΥΤΟΠΟΝΗΡΙΑΣ, ΤΟΥ ΒΛΑΧΟΔΗΜΑΡΧΙΣΜΟΥ, ΤΟΝ ΜΑΥΡΟΓΥΑΛΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΕΞΙΑΣ ή ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΙΔΕΟΛΗΨΙΑΣ.



Ο Δήμος Τρικκαίων ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ETRIKALA - έθεσε από εχθές σε λειτουργία έναν μηχανισμό τηλεφροντίδας και ενίσχυσε την υπηρεσία βοήθεια στο σπίτι.

Προσφέρει δωρεάν σε ηλικιωμένους και πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη τον απαραίτητο εξοπλισμό προκειμένου οι καθημερινές τους μετρήσεις για τις τιμές ζαχάρου να πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια τηλεσαχκαρόμετρων με διεπαφή bluetooth και διασύνδεση μέσω διαδικτύου, προκειμένου να μην κρίνεται απαραίτητη η επίσκεψη σε κάποιο ιατρείο.

Ακόμα, παραχωρείται δωρεάν σετ αισθητήρων «έξυπνης οικίας» σε μοναχικούς ηλικιωμένους και άτομα των ευπαθών ομάδων για τηλεπαρακολούθησή τους μέσω διαδικτύου από το αρμόδιο κέντρο τηλεφροντίδας. Πρόκειται για ειδικούς αισθητήρες κίνησης εντός σπιτιού, προκειμένου να διασφαλιστεί πως όλα είναι εντάξει αλλά και ειδικά κουμπιά έκτακτης κλήσης για βοήθεια.

Με το «Βοήθεια στο Σπίτι» ο Δήμος εξυπηρετεί τους ηλικιωμένους και όσους ανήκουν στις ευπαθείς ομάδας στις καθημερινές τους ανάγκες και υποχρεώσεις.

Συγκεκριμένα, το αρμόδιο τμήμα του Δήμου δέχεται κλήσεις στο 24310-20000 από όσους έχουν ανάγκη τρόφιμα, φάρμακα ή και επείγουσες συνδιαλλαγές με το δημόσιο και αφού τις αξιολογήσει, αναλαμβάνει να προσφέρει τις υπηρεσίες του.

Έτσι, δεν κρίνεται αναγκαία η κυκλοφορία στους δρόμους, με τον συνωστισμό στις αγορές, τα φαρμακεία και τα σούπερ μάρκετ να αποφεύγεται.

Στο Χαλάνδρι τώρα την ίδια ώρα ας κάνουμε την σύγκριση:

Ο Κουράσης θυμίζουμε ΚΑΤΗΡΓΗΣΕ το ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ που υλοποιούσαμε ΣΤΗΝ ΦΛΥΑ, μέχρι το 2010 και τα νομικά πρόσωπα μεταξύ των οποίων τον ΟΚΠΑ, το νομικό πρόσωπο που ασκούσε ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ και είχε γιατρούς στα ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΙΑΤΡΕΙΑ, όλων των ειδικοτήτων.!
Διότι ΑΛΛΟ ΚΟΥΡΑΣΗΣ και άλλο ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ, ας είναι και οι δύο της ΝΔ.

Η ΦΛΥΑ λοιδωρήθηκε, λασπώθηκε, συκοφαντήθηκε από την κεντροαριστερά και την καργαριστερά γιατί ήταν εκεί ο Ακατανόμαστος.
Εχθές, ένα εργαλείο όπως η δημοτική ανώνυμη εταιρεία ΦΛΥΑ  - που την δική του ΑΕ ο δήμος Τρικκαίων χρησιμοποιεί για να προσφέρει αυτές τις προτωποριακές υπηρεσίες στους δημότες του  - στο Χαλάνδρι  ..... ανέστειλε και αυτή τη λειτουργία της, λόγω κορωνοϊού. 
ΕΚΛΕΙΣΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΑΓΑΖΙ.

 ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΙΧΑΝ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΕΙ ΤΗΝ ΦΛΥΑ ΣΑΝ ΤΗΝ ETRIKALA αλλά .... υπηρετούσαν νεοφιλελεύθερες πολιτικές και την ιδιωτικοποίηση.
Και έδωσαν την ΦΛΥΑ να την διοικούν εκείνοι ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΑΝ και ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ σε αυτή, δεν είχαν και δεν έχουν ΚΑΝΕΝΑ απολύτως ΟΡΑΜΑ για την εταιρεία.

Έτσι λέγανε οι καργαριστεροί της Κουρασικής Αριστεράς. "Νεοφιλελεύθερες πολιτικές λέγανε. 
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ. 
Ντάξει? Μάθετε τώρα τα νέα! ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ!

Πίστευαν ότι με τον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη  θα τα έλυναν όλα τα προβλήματα, όλες τις ανάγκες των δημοτών.

Χωρίς να πληρώνεται κανένας χριστιανός για τις υπηρεσίες που προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο, όπως φαντάζομαι γίνεται μέσω της ETRIKALA για εκείνους τους ΗΡΩΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ - που δεν κλείστηκαν σπίτι αλλά με αυταπάρνηση προσφέρουν υπηρεσίες στους άλλους.
Εκείνοι  που προσφέρουν αυτές τις κατ΄ οίκον υπηρεσίες στους συνδημότες τους. 
Φαντάζομαι ότι παίρνουν μεροκάματο από την εταιρεία. 
Πρέπει να τρώνε και αυτοί και το σπίτι τους.
 Πώς να γίνει δηλαδή; 

Η ματσωμένη αριστερά - το ΠΡΟΛΕΦΤΑΡΙΑΤΟ - δεν χρειάζεται μεροκάματο. Προσφέρει ανιδιοτελώς, σου λέγανε. 
ΑΜΑ ΘΕΛΕΙ ΟΜΩΣ .... ΑΜΑ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΜΕΝΕΙ ΣΠΙΤΙ ...
Κάποιοι έκαναν με την ΜΠΟΥΡΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ ποινικό αδίκημα ΤΗΝ ΑΜΟΙΒΗ, την ΔΟΥΛΕΙΑ, τα ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΑ.
Είναι - σου λέγανε αυτοί  - πολύ αλληλέγγυοι και οι άλλοι ιδιοτελείς.. 
Όσοι πληρώνονται για την δουλειά τους είναι ιδιοτελής.
 Η ΕΡΓΑΣΙΑ - όλων εκτός των δημοσίων υπαλλήλων - στο απόσπασμα. 
ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΜΠΑΙΝΟΝΤΑΣ.
Αλλά και οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι πολλοί. 
Πρέπει να ελλατωθούν γιατί .... έχουμε εθελοντες.

Εθελοντικά θα λειτουγήσει η κοινωνία σου λέγανε και σου άρεσε. ΜΠΑΜΠΟΥΪΝΟ!

ΜΕΙΝΕ ΤΩΡΑ ΧΩΡΙΣ ΓΙΑΤΡΟ και ΧΩΡΙΣ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, μπαμπουίνε Χαλανδραίε - που οι ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ λακίσανε. Διότι καλή η επιτηδευμένη κοινωνική προσφορά, η υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων κα των αδυνάτων αλλά να μην κολλήσουμε και κορονοϊό. ΣΠΙΤΙ ΟΙ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ και γρήγορα.

Και οι αδύναμοι, οι μειονότητες, οι γέροι, οι ανήμποροι ας μείνουν σπίτι και αυτοί και ας πορευτούν με την ΑΤΟΜΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΡΑ! Τι να κάνουμε. Οι εθελοντές ήταν μεγάλοι άνθρωποι και κινδυνεύουν, σου λέει. Πρέπει να μείνουν σπίτι.

Ξέρω ότι δεν γουστάρεις που στα λέμε.
Δεν δέχεσαι την ΕΥΘΥΝΗ για τις επιλογές σου. 
ΣΕ ΕΝΟΧΛΕΙ γιατί όλα αυτά τα χαζά και τα πίστεψες και τα αναπαρήγαγες εναντίον άλλων για να δικαιολογήσεις τις επιλογές σου. Για να καταλάβεις την εξουσία, λάφυρο  όλη. ΕΝΤΕΛΩΣ ΙΔΙΟΤΕΛΩΣ!

Και δεν γουστάρεις να ενοχλούμε τους τοπικούς ηγέτες σου, τους αρχηγούς των παρατάξεων που ψηφίζεις σαν καλό κομματικό άτομο του κοπαδιού που είσαι.

Και θες τώρα να σου λέμε αυτά τα εύηχα περί ΟΛΟΜΑΖΙ και ΑΤΟΜΙΚΗ  ΕΥΘΥΝΗ.

Τι ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ; 
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ δική σου που κατάργησες τις δομές.
Γιατί να είναι δική μας που ουρλιάζαμε και μας λασπώνανε;

Και τι ΟΛΟΙΜΑΖΙ;
ΜΑΖΙ ΤΑ ΚΛΕΙΣΑΜΕ ΤΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ που σήμερα θα σου επέτρεπαν - αν έκαναν αυτό που κάνουν στα Τρίκαλα - να μην πας - αν είσαι στις ευπαθείς ομάδες - στο SUPER MARKET να συνωστίζεσαι;

Όχι φιλαράκι. Να μάθεις να λες και ΜΕΑ CULPA και όχι να παριστάνεις τον αλάνθαστο και να ζητάς να μην στα λέμε αυτά που σε ενοχλούν.

Θα στα λέμε και σε όποιον δεν αρέσει ΞΥΔΙ!

ΞΥΔΙ κανονικό, κρασιού εργατικό, φτηνό.
Όχι γκουρμέ. Βαλσαμικό του προλεφταριάτου.
Σαν εκείνο που ποτίστηκε ο γιατρός που αντέδρασε στην μετατροπή των δημοτικών ιατρείων σε κοινωνικά. Τέτοιο ΞΥΔΙ.

ΔΕΣ   ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ με τα Τρίκαλα με την πρωτοπόρα ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, αλλά και πολλούς άλλους δήμους που δεν κατάργησαν τα Νομικά τους πρόσωπα - δίπλα είναι τα Βριλήσσια με τον ΟΚΠΑ και δεκάδες άλλα παραδείγματα.
Δεν έκλεισαν το ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, δεν περιόρισαν ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ για να κάνουν χώρο στον εθελοντισμό .
Τον χρησιμοποίησαν ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ βέβαια γιατί καλό πράμα είναι αλλά ΔΕΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ.

Δες με ανοικτό μυαλό και χωρίς ιδεοληψίες τις διαφορές θα καταλάβεις ΠΟΣΟ ΠΙΣΩ ΣΑΣ ΠΗΓΑΝ ο ΚΟΥΡΑΣΗΣ και Η ΚΟΥΡΑΣΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ με τις ιδεοληψίες της πρώτης τετραετίας και τα πειράματα στην πλάτη των Χαλανδραίων.

Α.Ν.

ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ - Μειώνουμε και Διαχωρίζουμε τα απορρίμματά μας τώρα που ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ


Μένουμε αλληλέγγυοι με τους εργαζόμενους της υπηρεσίας Καθαριότητας-Ανακύκλωσης που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή υπεράσπισης της υγείας και της βιωσιμότητας της πόλης.

Μέρα με τη μέρα δίνουμε όλοι μαζί κάθε ικμάδα των δυνάμεών μας για να περιορίσουμε τη διασπορά και τις συνέπειες της εξελισσόμενης πανδημίας. Επικεντρωμένοι στη διατήρηση άριστων συνθηκών δημόσιας υγείας, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος, με τους εργαζόμενους της υπηρεσίας Καθαριότητας-Ανακύκλωσης στην πρώτη γραμμή της μάχης, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια να διατηρήσουν βιώσιμο και υψηλό το επίπεδο διαβίωσής μας μέσα σε αυτές τις εξαιρετικά δυσχερής συνθήκες.

Οφείλουμε όμως όλοι, ιδιαίτερα τώρα που ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ, να συμβάλλουμε ουσιαστικά στην προσπάθειά τους, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του μηνός, οπότε και θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωσή.

Μέχρι τότε:

- ΔΕΝ εκτελούμε εργασίες ανακαίνισης και οποιεσδήποτε άλλες εργασίες που παράγουν δομικά και ογκώδη απορρίμματα (καναπέδες, ψυγεία, τραπέζια, πολυθρόνες, στρώματα, καρέκλες κλπ) στους δρόμους

- ΔΕΝ κλαδεύουμε και δεν βγάζουμε κλαδέματα στις οδούς

- Τοποθετούμε τα απορρίμματά μας ακόμα πιο προσεχτικά διαχωρισμένα: Στους ΜΠΛΕ κάδους τα ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ υλικά, στους ΚΑΦΕ κάδους τα ΟΡΓΑΝΙΚΑ αμαγείρευτα και μαγειρεμένα υπολείμματα (μέσα σε ΑΝΟΙΧΤΕΣ σακούλες) και στους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ (ή γκρι) κάδους τα ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ απορρίμματα του νοικοκυριού

Υπογραμμίζεται ότι λόγω των μέτρων των Αδειών Ειδικού Σκοπού των γονέων και των πασχόντων από σημαντικά νοσήματα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, η υπηρεσιακή λειτουργία πραγματοποιείται αναγκαστικά με μειωμένο προσωπικό.

Μένουμε σπίτι, μένουμε αλληλέγγυοι και συνεργαζόμαστε όλοι μαζί για μια καθαρή και υγιή πόλη, ειδικά τώρα που δίνουμε από κοινού τη μάχη εναντίον της διασποράς του κορωνοϊού.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ: «Τι φταίει για την κακοδαιμονία των Ελλήνων;»

Το 1958 ο Οδυσσέας Ελύτης έδωσε μια συνέντευξη στον Ρένο Αποστολίδη για λογαριασμό της εφημερίδας Ελευθερία.

Προτείνουμε να την διαβάσετε - χρόνο έχετε έτσι και αλλιώς αυτές τις μέρες - και να κρίνετε εσείς πόσο επίκαιρη παραμένει αλλά και αν μαθαίνουμε - πραγματικά - από τους μεγάλους πνευματικούς  ή απλά τους επικαλούμαστε για να κάνουμε εντύπωση.


Ο πρῶτος ἀντικειμενικός σκοπός εἶναι νά λυτρωθεῖ ὁ πολίτης ἀπό τό «ταμπού» τῆς ἐξουσίας!
Καί θά λυτρωθεῖ μόνον ἄν ἔχει τρόπο νά παρακολουθεῖ ἀπό κοντά ποῦ καί πῶς ἀξιοποιοῦνται οἱ θυσίες του, οἰκονομικές καί ἄλλες, πού σήμερα καταβροχθίζονται ἀπό ἕνα μακρινό καί ἀόρατο Φάντασμα.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΝΟΜΠΕΛΙΣΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ ΣΤΟΝ ΡΕΝΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ:

Ρ.Α Ζητεῖται ἡ γνώμη σας, κύριε Ἐλύτη, ἡ ἐντελῶς ἀνεπιφύλακτη καί ἀδέσμευτη, ἐπάνω σέ ὅ,τι θεωρεῖτε ὡς τήν πιό κεφαλαιώδη κακοδαιμονία τοῦ τόπου. Ἀπό τί κυρίως πάσχουμε καί τί πρωτίστως μᾶς λείπει; Ποιά θά ὀνομάζατε «πρώτη μάστιγα» τῆς νεοελληνικῆς ζωῆς; Ἀπό τί πάσχουμε κυρίως;

Ο.Ε. Θά σᾶς τό πῶ ἀμέσως: ἀπό μιά μόνιμο, πλήρη, καί κακοήθη ἀσυμφωνία μεταξύ τοῦ πνεύματος τῆς ἑκάστοτε ἡγεσίας μας καί τοῦ «ἤθους» πού χαρακτηρίζει τόν βαθύτερο ψυχικό πολιτισμό τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ στό σύνολο του!

Ρ.Α  Ἄ! Ἀρχίσαμε!… Μόνιμος, πλήρης καί κακοήθης ἀσυμφωνία!… 

Ο.Ε.Βεβαίως! Ἀλλ᾿ ἀφῆστε με νά συνεχίσω.
Αὐτή ἡ ασυμφωνία δέν εἶναι μιά συγκεκριμένη κακοδαιμονία, εἶναι, ὃμως, μιά αἰτία πού ἐξηγεῖ ὃλες τίς κακοδαιμονίες, μικρές καί μεγάλες, τοῦ τόπου αὐτοῦ. Ἀπό τήν ἡμέρα πού ἔγινε ἡ Ἑλλάδα κράτος ἕως σήμερα, οἱ πολιτικές πράξεις, θά ἔλεγε κανένας, ὅτι σχεδιάζονται καί ἐκτελοῦνται ἐρήμην τῶν ἀντιλήψεων γιά τή ζωή, καί γενικότερα τῶν ἰδανικῶν πού εἶχε διαμορφώσει ὁ Ἑλληνισμός μέσα στήν ὑγιή κοινοτική του ὀργάνωση καί στήν παράδοση τῶν μεγάλων ἀγώνων γιά τήν άνεξαρτησία του. Ἡ φωνή τοῦ Μακρυγιάννη δέν ἔχει χάσει, οὔτε σήμερα ἀκόμη, τήν ἐπικαιρότητά της.
Σημειῶστε ὅτι δέν βλέπω τό πρόβλημα ἀπό τήν ἀποκλειστική κοινωνική του πλευρά, οὔτε κάνω δημοκοπία.

Ρ.Α Δημοκοπία ἀσφαλῶς ὄχι. Πολιτική, ὅμως, ναί. Τό ἐντοπίζετε, δηλαδή, [τό πρόβλημα] κυρίως μέσα στόν χώρο τῆς πολιτικῆς – ἤ κάνω λάθος; Στό κέντρο μάλιστα τοῦ δικοῦ της χώρου. Ἐκεῖ μᾶς πάει τό πρόβλημα πού θέσατε, τῶν σχέσεων μεταξύ λαοῦ καί ἡγεσίας.

Ο.Ε.Μά ναί. Γιατί εἶναι βασικό.
Εἶναι πρῶτο… κι ἄς εἶμαι ποιητής, ἐγώ πού τό λέω, μακριά πάντα ἀπό τήν «πολιτική».
Κοιτάξτε: ὁ λαός αὐτός κατά κανόνα ἐκλέγει τήν ἡγεσία του. Καί ὅμως, ὅταν αὐτή ἀναλάβει τήν εὐθύνη τῆς ἐξουσίας –εἴτε τήν ἀριστοκρατία ἐκπροσωπεῖ εἴτε τήν ἀστική τάξη εἴτε τό προλεταριάτο–, κατά ἕναν μυστηριώδη τρόπο ἀποξενώνεται ἀπό τή βάση πού τήν ἀνέδειξε, καί ἐνεργεῖ σάν νά βρισκόταν στό Τέξας ἤ στό Οὐζμπεκιστάν!

Ρ.Α Στό Τέξας καί στό Οὐζμπεκιστάν; Ποιητικές χῶρες!… Ἤ μήπως θέλετε νά πεῖτε: «Σάν νά βρισκόταν στή χώρα τοῦ ἑκάστοτε ρυθμιστικοῦ ‘‘ξένου παράγοντος’’; Τοῦ ἑκάστοτε… ‘‘προστάτου’’ μας;» Μήπως ἐκεῖ ἀκριβῶς ἔγκειται τό κακό; 

Ο.Ε. Τό εἶπα μέ τρόπο, ἀλλά βλέπω ὅτι τό θέλετε γυμνό.
Καί δέν ἔχω ἀντίρρηση νά τό ξαναπῶ φανερά, καί πιό ἔντονα: ἕνας ἀπό τούς κυριότερους παράγοντες τῶν «παρεκκλίσεων» τῆς ἡγεσίας ἀπό τό ἦθος τοῦ λαοῦ μας, εἶναι ἡ ἐκ τοῦ ἀφανοῦς καί ἐκ τῶν ἔξω «προστατευτική» κατεύθυνση.
Ἀποτέλεσμα καί αὐτό τῆς ἀπώλειας τοῦ ἕρματος, τῆς «παράδοσης». Ἀντιλαμβάνομαι ὅτι στήν ἐποχή μας ἡ ἀλληλεξάρτηση τῶν ἐθνοτήτων εἶναι τόση, πού ἡ πολιτική δέν μπορεῖ ν᾿ ἀγνοήσει, ὥς ἕναν βαθμό, αὐτό πού θά λέγαμε «γενικότερη σκοπιμότητα». Ὅμως, ὑπάρχει τεράστια διαφορά ἀνάμεσα στήν «προσαρμοστική πολιτική» καί στή δουλοπρέπεια! Αὐτό εἶναι τό πιό εὐαίσθητο σημεῖο τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ, «τό τιμιώτατόν του»! Καί αὐτό τοῦ καταπατοῦν συνεχῶς, κατά τόν ἐξοργιστικότερο τρόπο, οἱ ἐκπρόσωποί του στήν ἐπίσημη διεθνῆ σκηνή! 

 Ρ.Α Κι ὁ «ἐπίσημος» ὅρος τῆς δουλοπρέπειας αὐτῆς, κύριε Ἐλύτη; Μήπως εἶναι ὑποκριτικότερος ἀπ᾿ τό «προσαρμοστική πολιτική»; Ἐξοργιστικότερος; 

Ο.Ε. Δέν μ᾿ ἐνδιαφέρει ὁ ἐπίσημος ὅρος τῆς δουλοπρέπειας. Μ᾿ ἐνδιαφέρει ἡ οὐσία.
Κι ἐκεῖνο πού ξέρω εἶναι ὅτι μ᾿ αὐτά καί μ’ αὐτά ἐφτάσαμε σέ κάτι πού θά μοῦ ἐπιτρέψετε νά ὀνομάσω «ψευδοφάνεια». Ἔχουμε, δηλαδή, τήν τάση νά παρουσιαζόμαστε διαρκῶς διαφορετικοί απ’ ὅ,τι πραγματικά εἴμαστε. Καί δέν ὑπάρχει ἀσφαλέστερος δρόμος πρός τήν ἀποτυχία, εἴτε σάν ἄτομο σταδιοδρομεῖς εἴτε σάν σύνολο, ἀπό τήν ἔλλειψη τῆς γνησιότητας. Τό κακό πάει πολύ μακριά. Ὅλα τά διοικητικά μας συστήματα, οἱ κοινωνικοί μας θεσμοί, τά ἐκπαιδευτικά μας προγράμματα, ἀρχῆς γενομένης ἀπό τούς Βαυαρούς, πάρθηκαν μέ προχειρότατο τρόπο ἀπό ἔξω, καί κόπηκαν καί ράφτηκαν ὅπως ὅπως ἐπάνω σ᾿ ἕνα σῶμα μέ ἄλλες διαστάσεις καί ἄλλους ὅρους ἀναπνοῆς. «Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΕΠΕΤΥΧΕ ΩΣ ΓΕΝΟΣ ΑΛΛ᾿ ΑΠΕΤΥΧΕ ΩΣ ΚΡΑΤΟΣ»

Ρ.Α Ὥστε, λοιπόν, ζητᾶτε «δικούς μας ὅρους ἀναπνοῆς»! 

Ο.Ε. Ναί. Καί δέν πρόκειται βέβαια γιά «προγονοπληξία». 
Τά λέω, ἄλλωστε, αὐτά ἐγώ πού, σ᾿ ἕναν τομέα ὅπως ὁ δικός μου, κήρυξα μέ φανατισμό τήν ἀνάγκη τῆς ἐπικοινωνίας μας μέ τό διεθνές πνεῦμα, καί πού σήμερα μέ ἐμπιστοσύνη ἀποβλέπω στή διαμόρφωση ἑνός ἑνιαίου εύρωπαϊκοῦ σχήματος, ὅπου νά ἔχει τή θέση της ἡ Ἑλλάδα. Μέ τή διαφορά ὅτι ὁ μηχανισμός τῆς ἀφομοιώσεως τῶν στοιχείων τῆς προόδου πρέπει νά λειτουργεῖ σωστά, καί νά βασίζεται σέ μιά γερή καί φυσιολογικά ἀναπτυγμένη παιδεία. Ἐνῶ σ’ ἐμᾶς, ὄχι μόνον δέν λειτουργεῖ σωστά, ἀλλά δέν ὑπάρχει κἄν ὁ μηχανισμός αὐτός γιά νά λειτουργήσει! Καί μέ τή διαφορά ἀκόμη ὅτι, ἐκτός ἀπό ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις, ἡ ἡγετική μας τάξη, στό κεφάλαιο τῆς ἑλληνικῆς παιδείας, ἔχει μαῦρα μεσάνυχτα!
Κοιτάξετε μέ προσοχή τά ἔντυπα πού εκδίδει ἡ ἴδια, ἤ πού προτιμᾶ νά διαβάζει, τά διαμερίσματα ὅπου κατοικεῖ, τίς διασκεδάσεις πού κάνει, τή στάση της ἀπέναντι στή ζωή. Οὔτε μιά σταγόνα γνησιότητας! Πῶς θέλετε, λοιπόν, ν᾿ ἀναθρέψει σωστά τή νέα γενιά;
Ἀπό τά πρῶτα διαβάσματα πού θά κάνει ἕνα παιδί ὥς τά διάφορα στοιχεῖα πού θά συναντήσει στό καθημερινό του περιβάλλον, καί πού θά διαμορφώσουν τό γοῦστο του, μιά συνεχής καί άδιάκοπη πλαστογραφία καί τίποτε ἄλλο!
Θά μοῦ πεῖτε: εἶσαι λογοτέχνης, καλαμαράς, καί βλέπεις τά πράγματα ἀπό τή μεριά πού σέ πονᾶνε. Ὄχι, καθόλου! Καί νά μοῦ έπιτρέψετε νά ἐπιμείνω. Ὅλα τά ἄλλα κακά πού θά μποροῦσα νά καταγγείλω – ἡ ἔλλειψη οὐσιαστικῆς ἀποκεντρώσεως καί αὐτοδιοικήσεως, ἡ ἔλλειψη προγραμματισμοῦ γιά τήν πλουτοπαραγωγική ἀνάπτυξη τῆς χώρας, ἀκόμη καί ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ἀσκεῖται ἡ ἐξωτερική μας πολιτική– εἶναι ζητήματα βαθύτερης ἑλληνικῆς παιδείας!
Ἀπό τήν ἄποψη ὅτι μόνον αυτή μπορεῖ νά προικίσει ἕναν ἡγέτη μέ τήν ἀπαραίτητη εὐαισθησία πού χρειάζεται γιά νά ἐνστερνιστεῖ, καί ἀντιστοίχως νά ἀποδώσει, τό ἦθος τοῦ λαοῦ. Γιατί αὐτός ὁ λαός, πού τήν ἔννοιά του τήν ἔχουμε παραμορφώσει σέ σημεῖο νά μήν τήν ἀναγνωρίζουμε, αὐτός ἔχει φτιάξει ὅ,τι καλό ὑπάρχει – ἄν ὑπάρχει κάτι καλό σ᾿ αὐτόν τόν τόπο! Καί αὐτός, στίς ὧρες τοῦ κινδύνου, καί στό πεῖσμα τῆς συστηματικῆς ἡττοπαθείας τῶν ἀρχηγῶν του, αἴρεται, χάρη σ᾿ ἕναν ἀόρατο, εὐλογημένο μηχανισμό, στά ὕψη πού ἀπαιτεῖ τό θαῦμα! Ὅσο, λοιπόν, καί ἄν εἶναι λυπηρό, πρέπει νά τό πῶ: ὁ Ἑλληνισμός, γιά τήν ὥρα τουλάχιστον, ἐπέτυχε ὡς γένος, ἀλλ᾿ ἀπέτυχε ὡς κράτος! Καί παρακαλῶ νύχτα μέρα τόν Θεό, καί τό μέλλον, νά μέ διαψεύσουν. 

Ρ.Α Πρίν κλείσομε, κύριε Ἐλύτη, τη συνέντευξη, κάτι πού ἐθίξατε στήν ἀρχή, τό τῆς παλαιᾶς ὑγιοῦς κοινοτικῆς ὀργανώσεως τοῦ λαοῦ μας, πού ἔχει χαθεῖ πιά, πῶς νομίζετε ὅτι θά μποροῦσε ν’ἀναβιώσει; «Αν κατεβάλλετο προσπάθεια», πρός ποιά κατεύθυνση;

Ο.Ε. Σέ μιάν ἀναβίωση αὐθεντική δέν εἶναι δυνατόν πιά νά ἐλπίζουμε – ἀλίμονο! Ἑκατόν τριάντα καί πλέον ἔτη ἀχρησίας εἶναι ἀρκετά γιά ν᾿ ἀτροφήσουν ἀκόμη καί οἱ πιό ζωντανοί θεσμοί. Ὡστόσο, ὑπάρχει τρόπος νά πλησιάσουμε, μέ σωφροσύνη καί μελέτη, στή λύση τοῦ προβλήματος, καί αὐτό σαφώς πρός τήν πλευρά τῆς αὐτοδιοικήσεως, μέ τήν πιό αὐστηρή της ἔννοια.
Δέν εἶμαι ἀρμόδιος βέβαια νά σᾶς προτείνω σχέδια. Θά ἤθελα μόνο νά κάνω δύο παρατηρήσεις: ἡ μία εἶναι ὅτι κάθε ἀπόπειρα πρός τήν κατεύθυνση αὐτή θά πρέπει νά βασιστεῖ στή φυσική καί ἱστορική διαίρεση τῆς χώρας σέ μεγάλα διαμερίσματα, πού εἶναι μιά πραγματικότητα δοσμένη, καί ὄχι στή θεωρητική τῆς γεωοικονομίας, ὅπως ἄκουσα νά ὑποστηρίζεται ἀπό πολλούς. Θά εἶναι μεγάλο σφάλμα νά παραγνωριστοῦν οἱ ψυχολογικοί παράγοντες, ἀπό τούς ὁποίους πολλές φορές ἐξαρτᾶται τό μεγαλύτερο μέρος της ἐπιτυχίας. Ἡ ἄλλη παρατήρηση εἶναι ὅτι τά μεγάλα αὐτά διαμερίσματα (μέσα στά ἑλληνικά μέτρα πάντοτε) θά πρέπει νά ὑποδιαιρεθοῦν σέ πολλές μικρές μονάδες, στενότερες καί ἀπό τήν ἐπαρχία, μέ ἀρχές δικές τους καί μέ τή δυνατότητα γιά κοινοπραξίες, προπάντων σέ ὅ,τι ἀφορᾶ τή γεωργία. Γιατί ὁ πρῶτος ἀντικειμενικός σκοπός εἶναι νά λυτρωθεῖ ὁ πολίτης ἀπό τό «ταμπού» τῆς ἐξουσίας! Καί θά λυτρωθεῖ μόνον ἄν ἔχει τρόπο νά παρακολουθεῖ ἀπό κοντά ποῦ καί πῶς ἀξιοποιοῦνται οἱ θυσίες του, οἰκονομικές καί ἄλλες, πού σήμερα καταβροχθίζονται ἀπό ἕνα μακρινό καί ἀόρατο Φάντασμα.... 



ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1996 Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ