Ο ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΞΙΑ

ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ

Τρίτη 8 Ιουνίου 2010

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Δ.Σ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ".

Η Νέα Διοικητική μεταρρύθμιση, με τη γνωστή σε όλους μας ονομασία «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», είναι πλέον νόμος του Κράτους.
Η εφαρμογή του θα ισχύσει από 1/1/2011, αμέσως μετά την εγκατάσταση των νέων Διοικήσεων που θα προκύψουν από τις εκλογές της 7ης ή 14ης Νοεμβρίου 2010.
Η διάρκεια μάλιστα αυτής της Δημαρχιακής περιόδου θα είναι μέχρι τις 31 Αυγούστου 2014, αφού οι επόμενες εκλογές θα γίνουν τον Ιούνιο του 2014, μαζί με τις ευρωεκλογές επειδή στο εξής οι ευρωεκλογές και οι δημοτικές εκλογές θα γίνονται συγχρόνως κάθε πέντε χρόνια.
Το μέτρο αυτό είναι ασφαλώς θετικό, αφού θα έχουμε σημαντική μείωση των εκλογικών δαπανών.
Επίσης, η εγκατάσταση των νέων διοικήσεων θα γίνεται τον Σεπτέμβριο του έτους των εκλογών.
Η Διοικητική μεταρρύθμιση ήταν πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης και μάλιστα ζητείτο επιτακτικά στα τελευταία συνέδρια της ΚΕΔΚΕ.
Η χώρα μας την είχε ανάγκη, καθώς τα δεδομένα έχουν αλλάξει ριζικά, ειδικά στους τομείς της πληροφόρησης, των επικοινωνιών και στις νέες τεχνολογίες.
Εξελίξεις που δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθούν από μικρούς Δήμους χωρίς έμπειρο έμψυχο υλικό, αλλά και παντελή έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής. Άρα, η νέα Διοικητική μεταρρύθμιση ήταν επιβεβλημένη, προκειμένου οι νέοι σχηματισμοί να αποκτήσουν δυναμική και αυτάρκεια που θα τους βγάλουν από το τέλμα και τη μιζέρια που μέχρι τώρα πολλοί δήμοι διαχειρίζονται.
Επίσης, μέσα από τη μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων στους δήμους, απλουστεύονται πολλές από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ταλαιπωρούσαν τους πολίτες, ενώ δίνονται και τα εργαλεία στους δήμους για να υλοποιήσουν σχέδια τοπικής ανάπτυξης.
Είναι, επίσης, θετικό το γεγονός ότι μπαίνουν κανόνες διαφάνειας και χρηστής λειτουργίας, όπως επίσης και διαδικασίες περισσότερης συμμετοχής.
Αυτά είναι μερικά από τα θετικά στοιχεία του νέου νόμου.
Όμως, είναι ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ο νόμος που η αυτοδιοίκηση είχε προτείνει και ανέμενε με τόση αγωνία;
Συνειδητά προσπερνώ την περίσσια υποκρισία των δύο μεγάλων κομμάτων όταν είναι ή δεν είναι στην εξουσία ανάλογα.
Το κάνω συνειδητά, διότι δεν θα εξυπηρετήσει τίποτα, εκτός από την προσωπική μου ικανοποίηση.
Δυστυχώς, ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» με μια μόνο πρόταση, έγινε κάτω από το κράτος της αγωνίας και του άγχους της κυβέρνησης για περικοπές δαπανών, αφού ήδη είχε γνωστοποιήσει στις Βρυξέλλες την αποφασιστικότητά της και τη βούλησή της για την άμεση εφαρμογή του νόμου για τον συγκεκριμένο λόγο δηλαδή, την άμεση περιστολή των δαπανών του κράτους.
Έτσι, λοιπόν, για άλλη μια φορά το κράτος μας νομοθέτησε χωρίς τον ανάλογο σχεδιασμό.
Ουδείς γνωρίζει ποια ήταν τα πληθυσμιακά κριτήρια των συγχωνεύσεων.
Μήπως τελικά πέρασαν τα κριτήρια αυτά γιατί δεν ήθελαν οι ισχυρές προσωπικότητες δημάρχων να απειλούν τις βουλευτικές έδρες κάποιων;
Ο νοών νοήτω.
Τέθηκε το ζήτημα του ασυμβίβαστου.
Δηλαδή, το δυνατό έμψυχο υλικό της τοπικής αυτοδιοίκησης, περιθωριοποιείται. Οι μελλοντικοί δήμαρχοι πρέπει να είναι συνταξιούχοι άνδρες ή γυναίκες, επιχειρηματίες, αργόσχολοι, ανεπάγγελτοι, αφού οι υπόλοιποι αποκλείονται. Όλοι αντιλαμβανόμεθα τι σημαίνει αυτό και πόσο τραγικό είναι.
Ήδη, πετυχημένοι δήμαρχοι δηλώνουν αποχή από τις επερχόμενες εκλογές, αφού δεν θα μπορούν να εξασφαλίσουν με τις νέες περικοπές ούτε μια αξιοπρεπή επιβίωση με την οικογένειά τους.
Θα μπορούσε ο νόμος, αν ήθελε ουσιαστικά να ενισχύσει τον θεσμό της αυτοδιοίκησης, να δίνει το δικαίωμα σε κάθε δήμαρχο να έχει συμβούλους της επιλογής του, που δεν είναι απαραίτητα γνωστοί σε τοπικό επίπεδο (όπως οι βουλευτές επικρατείας) αλλά να έχουν ειδικές γνώσεις και αναλόγως της δομής κάθε πόλης να επιλέγονται προκειμένου να επιτυγχάνονται στόχοι αποτελεσματικότερα και συντομότερα. Γιατί να μην ισχύει ο θεσμός του “αριστείνδην” για δημάρχους που πέρασαν από το αξίωμα αυτό με επιτυχία και άφησαν σημαντικό έργο στις πόλεις μας, χρησιμοποιώντας τις εμπειρίες τους να τις χρησιμοποιήσουν προς όφελος των δημοτών;
Αδιευκρίνιστο επίσης έχει μείνει το θέμα της στελέχωσης των Δήμων που συνενώθηκαν, όπως και αυτών που έμειναν μόνοι τους. Η επιλογή του προσωπικού, τα κριτήρια των μετακινήσεων – μετατάξεων σε συνδυασμό με τις νέες αρμοδιότητες των Δήμων, είναι μείζονος σημασίας θέμα αλλά πολύ χρονοβόρο.
Βεβαίως, θα μπορούσα να αναφερθώ σε πολλά αιτήματα της αυτοδιοίκησης που δεν ελήφθησαν υπόψη του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ».
Άλλωστε μιλάμε για ένα νόμο που χρειάζεται για την εφαρμογή του να προηγηθούν πάρα πολλά προεδρικά διατάγματα και πολλές υπουργικές αποφάσεις και τότε βέβαια θα έχουμε την πλήρη εικόνα του.
Με άλλα λόγια, φτιάξαμε το οικοδόμημα (για τους λόγους που προανέφερα) και στη συνέχεια θα το προσαρμόσουμε στις ανάγκες μας.
Για άλλη μια φορά ξεκινήσαμε ανάποδα.
Η μεγάλη ιδέα της αυτοδιοίκησης και της πατρίδας κατά τη γνώμη μου στήθηκε πρόχειρα και επιδερμικά.
Κράτησα για το τέλος τον σημαντικότερο και ουσιαστικότερο παράγοντα που δεν έλαβε σοβαρά και υπεύθυνα υπ’ όψιν του ο νέος νόμος.
Είναι οι πόροι που θα απαιτηθούν για τη λειτουργία των Καλλικρατικών, πλέον, δήμων.
Ένας σημαντικός αριθμός αρμοδιοτήτων δράσεων θα αναληφθούν από 1/1/2011 χωρίς να έχουν κοστολογηθεί.
Επίσης, το επιχειρησιακό σχέδιο υποστήριξης προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», το πρόγραμμα Ελληνική Αρχιτεκτονική Διοίκησης και αυτοδιοίκησης «ΕΛΛ.Α.Δ.Α.», το βασικότερο οικονομοτεχνικό εργαλείο της αυτοδιοίκησης είναι στην ουσία στον αέρα, αφού απαιτούνται κοινές υπουργικές αποφάσεις.
Αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του ότι η επόμενη Δημαρχιακή περίοδος είναι 3 και ½ χρόνια και ότι το σοβαρότερο στοιχείο, που είναι η οικονομική υποστήριξη των Δήμων, είναι ασαφές, αντιλαμβάνεται κανείς πώς θα λειτουργήσουν οι Δήμοι από 1/1/2011.
Γι’ αυτό η άποψη που είχε αρχικά επικρατήσει - της παράτασης της Δημαρχιακής περιόδου που διανύουμε μέχρι να αποσαφηνισθούν όλα αυτά τα κενά του νόμου - αλλά και η προσέγγιση σε κοινά και αποδεκτά αιτήματα της αυτοδιοίκησης, εμένα με εύρισκε απολύτως σύμφωνο, διότι θα δρούσαμε ορθολογικά και υπεύθυνα.
Φοβάμαι, όμως, πως το πλήθος μόνο των Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται με την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα προκαλέσουν νέες αγωνίες και άγχη μέχρι την ολοκλήρωση τους με αυτόν τον εσπευσμένο τρόπο που η κυβέρνηση επέλεξε.
Κλείνοντας, ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» υπόκειται στο γενικό κανόνα των νομοθετικών παρεμβάσεων που έχουμε γνωρίσει τις τελευταίες δεκαετίες.
Είναι, δηλαδή, ένας νόμος καλών προθέσεων που κτίστηκε με τη γνωστή βιασύνη και προχειρότητα και που στο τέλος μπορεί να αναιρέσει εκείνους τους στόχους για τους οποίους δημιουργήθηκε.
Εμείς, ο κόσμος της αυτοδιοίκησης, είμαστε εδώ για να παλέψουμε για τη σωστή εφαρμογή του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ».
Ένα είναι βέβαιο:
Ότι έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου