Ο ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΞΙΑ

ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΡΙΑ

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Ο ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ. ΜΕΡΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ.

Οι αντιδράσεις αυτοδιοικητικών για την επιχειρούμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου, μόλις μερικούς μήνες πριν τις εκλογές είναι απόλυτα δικαιολογημένες.

Η σκοπιμότητα που υποκρύπτεται ... δεν υποκρύπτεται με τίποτα, όταν μια τέτοια επιλογή πάει να περάσει με διαδικασίες fust track.

Το επιχείρημα βέβαια της επιλογής ικανών προσώπων - ανεξάρτητα από παρατάξεις - πουλάει σε ένα βαθμό.

Πουλάει αν δεν υπογραμμίσουμε και αναδείξουμε ότι πρόκειται σήμερα για το επιχείρημα αυτών που μοίραζαν τα χρίσματα εχθές.

Οι βιαστές της αυτοδιοίκησης, οι χρίστες των κολλητών, συγγενών και φίλων, όλα τα προηγούμενα χρόνια της "ομαλότητας" (προ μνημονίων), οι "διαγράφοντες" τους αυτοδιοικητικούς που ζητούσαν τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών,  θυμήθηκαν ότι πρέπει να αποκομματικοποιηθούν οι δημοτικές εκλογές και να εκλεγούν οι ... άξιοι, δηλαδή να μην καταγραφεί το επερχόμενο στα μούτρα τους φούμο.

Κατ΄ αρχήν δεν υπάρχει καλύτερη παραδοχή ότι μέχρι σήμερα, τα κόμματα εξουσίας (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ κυρίως αλλά όχι μόνο) δεν διάλεγαν για την αυτοδιοίκηση του άξιους αλλά τους ΑΠΟΛΥΤΑ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΥΣ.
Και τα κόμματα δεν είναι παρά τα ΠΡΟΣΩΠΑ που καθόντουσαν στις καρέκλες των οργάνων επιλογής αλλά και στα πειθαρχικά συμβούλια.
Αν δεν ήσουν yesman τους, χρίσμα δεν έπαιρνες.

Αυτό βέβαια δεν το ανακαλύψαμε τώρα εμείς. Ούτε το γράφουμε για πρώτη φορά. Άλλωστε είμαστε σταθερά με την πλευρά της "αποκομματικοποίησης".

Και είναι και παραμένει πάγια η θέση μας ότι οι δημοτικές εκλογές πρέπει να αποκομματικοποιηθούν, για να πολιτικοποιηθούν και να αναδειχθούν οι καταλληλότεροι υπηρέτες της .

Πρέπει να αποκομματικοποιηθούν για να πολιτικοποιηθούν στο επίπεδό τους, δηλαδή στο επίπεδο της μελέτης και διατύπωσης πολιτικών άποψεων και προτάσεων διαχείρισης, στο ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ.

Πιστεύαμε και πιστεύουμε σε μια αυτοδιοίκηση μοχλό τοπικής ανάπτυξης, ανάδειξης των τοπικών δυνατοτήτων και ιδιατεροτήτων, εκμετάλλευσης των τοπικών πλεονεκτημάτων, μια τοπική αυτοδιοίκηση ευρωπαϊκού μοντέλου σε ένα ευρωπαϊκό κράτος.
Και μια τέτοια αυτοδιοίκηση θέλει ΤΕΤΟΙΑ ΣΤΕΛΕΧΗ, δεν θέλει ούτε yesmen, ούτε βλαχοδήμαρχους - παράγοντες.

Αυτό για να επιτευχθεί επιβάλλει διάλογο και ώσμωση δυνάμεων και διαμόρφωση προγραμματικών συμφωνιών επί των τοπικών θεμάτων σε τοπικό επίπεδο.
ΤΟΠΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΩΝ!

Ναι, αποτελεί αναχρονισμό και βαθιά συντήρηση να υλοποιείται ένας κεντρικός σχεδιασμός συγκλίσεων και συμμαχιών σε άλλο επίπεδο, ανεξάρτητα τοπικών ιδιαιτεροτήτων ή να αποκλείονται αναγκαίες, ωφέλιμες και εφικτές για την τοπική κοινωνία ωσμώσεις, με βάση κεντρικές παρεμβολές για την υπηρεσία άλλων, άσχετων κομματικών προτεραιοτήτων.

Αυτό ουσιαστικά δείχνει πλήρη απαξίωση της αυταξίας της τοπικής αυτοδιοίκησης που αποτελεί για τα κόμματα (μέχρι σήμερα;) μόνο μέσο εξυπηρέτησης άλλων σκοπών.
Είναι ΑΝΤΙΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ λογική.
(Το ίδιο παίζει και στον συνδικαλισμό, αυτό είναι αλλουνού παπά θέμα). 

ΟΜΩΣ:

ΑΥΤΗ Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΑΠΑΙΤΕΙ ΚΑΙ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΠΡΩΤΣΙΤΩΣ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ, στην πίστη στην κοινή δράση, στην απόρριψη των λογικών των Σωτήρων, των Εκλεκτών, του παραγοντισμού, του ατομισμού και την κινητοποίηση της δράσης των πολιτών επάνω σε κοινά συμπεφωνημένα ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ πλαίσια.
Αλλιώς ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Μόνο θα υπονομευτεί μια τέτοια - σαν την δική μας - λογική, που χρησιμοποιείται σήμερα,  από ένα μοντέλο ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΙΣΜΟΥ, όπως αυτό που πλασάρεται από την κυβερνητική πρόταση εκλογικού νόμου.

ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ.

ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΑ Η ΔΟΜΗΣΗ ΜΙΑΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ, ΑΝΟΙΚΤΗΣ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ, ΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ μεταξύ διαφορετικών - όχι βέβαια αντικρουώμενων - προσεγγίσεων.

Αυτό είναι μια ανοικτή, ανεξάρτητη και ευρύχωρη στις απόψεις δημοτική παράταξη που ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΣ ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ αλλά καταλήγει ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ στις αναγκαίες εξειδικεύσεις, τις χρήσιμες για την τοπική κοινωνία.

Είναι άλλο πράγμα αυτό και άλλο η υπερπροβολή της θέσης ότι Η ΑΤΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΗ και ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ μπορεί να φέρει τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό στην αυτοδιοίκηση και να την απαλλάξει από τον εναγκαλισμό των κομμάτων.  

Πολύ δε περισσότερο είναι άλλο οι παρατάξεις, κτήματα του .... επικεφαλής τους ή του κόμματος. Τα προσωποπαγή σχήματα και τα κλειστά κομματικά ψηφοδέλτια,  βρίσκουν την απόλυτη δικαίωσή τους σε αυτή την πρόταση της πρόχειρης αναθεώρησης, αφού το πεδίο της συλλογικής διαμόρφωσης της συνισταμένης θέσης, εξ ορισμού είναι κάπου αλλού.

Αυτό είναι βαθιά αντιδραστική προσέγγιση. 

Αλλά πέρα από το ιδεολογικό φορτίο της πρότασης αναθεώρησης του εκλογικού νόμου - που υποτάσσει το συλλογικό στο ατομικό - υπάρχει και το ... τεχνητά άτοπο:

Διότι ακόμα και αν μπορούσαμε να συζητήσουμε βελτιώσεις στην πρόταση του εκλογικού νόμου, που θα μπορούσαν να "απαλύνουν" το παραπάνω ΜΕΙΖΩΝ - κατά την γνώμη μου - θέμα και να αναζητήσουμε αποδεκτή λύση στο "sexy" θέμα, του να μπορεί δηλαδή ο πολίτης να ψηφίζει δημοτικούς συμβούλους ανεξάρτητα από παρατάξεις, ακόμα και οι υποστηρικτές της πρότασης (οι σοβαροί εξ' αυτών) καταλήγουν σε συζητήσεις να ομιλούν για ένα άλλο - τελείως διαφορετικό - θεσμικό πλαίσιο για την αυτοδιοίκηση, για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα εκλογής  και να μπορεί να λειτουργήσουν οι δήμοι.

Αντιγράφω από το fb ενός παλιού φίλου που οι δρόμοι μας - πολιτικά - έχουν χωρίσει, την διατύπωση ενός άλλου πλαισίου για την λειτουργία του μοντέλου (δεν συμφωνώ αφού πιστεύω σε άλλη στρατηγική - απλή αναλογική, έμμεση εκλογή δημάρχου -  αλλά είναι όμως ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΗ ΑΠΟΨΗ):

Το πρόβλημα της "κυβερνησιμότητος" των Δήμων μπορεί κάλλιστα να λυθεί επί τη βάση της αρχής του πλήρους διαχωρισμού των εξουσιών. Το Δημοτικό Συμβούλιο θα περιορισθεί σε αμιγώς νομοθετικό ρόλο ενώ ο Δήμαρχος θα αναλάβει το σύνολο των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων και αποφάσεων χωρίς εμπλοκή του Δημ. Συμβουλίου στην καθημερινή διαχείριση του Δήμου.

Για να ισορροπηθεί η εκτελεστική εξουσία -δηλαδή ο Δήμαρχος- πρέπει να ενισχυθούν οι ελεγκτικές του εξουσίες, ώστε να μπορεί να ισορροπεί την δημαρχιακή εξουσία, εαν και όταν χρειάζεται. Εαν, όντως, ο Δήμαρχος κάνει κατάχρηση εξουσίας δεν θα είναι καθόλου δύσκολο να διαμορφωθεί η απαραίτητη πλειοψηφία δημοτικών συμβούλων ώστε να αναιρέσουν οποιαδήποτε έκνομη ενέργεια.

Τέλος, ο θεσμός των δημοτικών δημοψηφισμάτων μπορεί να αποτελέσει μια ακόμη δικλείδα ασφαλείας, να ενισχύσει την λαϊκή κυριαρχία και να εμπεδώσει το αίσθημα ευθύνης και δημοκρατικής νοοτροπίας των πολιτών.

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, οποιαδήποτε διάταξη που φαλκιδεύει την απλή αναλογική ή που αλλάζει την πλειοψηφία του 50%+1 είναι απαράδεκτη και υποβολιμιαία.

Ιπποκράτης Χατζηαγγελίδης


Αυτό είναι όμως ΕΝΑ ΤΕΛΙΩΣ ΑΛΛΟ θεσμικό πλαίσιο!

Δεν είναι μόνο ο εκλογικός νόμος που χρειάζεται αλλαγή για μια τέτοια προσέγγιση.

ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ.

ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ", (σε πιο αυταρχική κατεύθυνση κατά την γνώμη μου). 

Έχουν πουθενά συζητηθεί όμως τέτοια πράγματα;

'Εχουν μελετηθεί από κανένα;

Είναι έτοιμη η κυβέρνηση να κάνει μια τέτοια ΜΕΓΑΛΗ θεσμική αλλαγή - και ας διαφωνούμε εμείς - διαχωρίζοντας "εκτελεστική" και "νομοθετική" εξουσία σε επίπεδο δήμου και μάλιστα χωρίς καν να το συζητήσει με τα όργανα της Τ.Α.; (αυτά τα κακά, στραβά και ανάποδα συλλογικά όργανα,  αυτά έχουμε, αυτά εκλέχτηκαν, και αυτά θα κριθούν τον Μάιο από εσένα αναγνώστη μου).

Και επειδή κάθε "sexy" πρόταση μπορεί να συμπληρωθεί με μια ποιο sexy πρόταση, αν είναι αυτό το ζητούμενο και η κατεύθυνση,  δεν θα έπρεπε - με αυτή την θεώρηση των πραγμάτων - να δίνεται και η δυνατότητα στον δήμαρχο να ορίζει και αντιδημάρχους και εκτελεστικά στελέχη των δήμων εκτός των αιρετών του δημοτικού συμβουλίου για να διαλέξει τους ... άριστους της πόλης που δεν έχουν όμως όρεξη να θέσουν τον εαυτούλη τους στην κρίση των συμπολιτών τους;

Ε ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΕΛΙΚΑ, ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΠΟΛΥΠΑΙΔΕΥΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ;

 Πάντως με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο δεν του επιτρέπουν του δημάρχου να ορίσει καν εκτός ... παράταξής του εκτελεστικούς! 

Μπορώ να αναφέρω ΠΟΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ που θα οδηγήσουν σε απόλυτη δυσλειτουργία στην καλύτερη ή σε ακυβερνησία κατά κανόνα, στους δήμους, αν εφαρμοστεί αυτή η πρόταση εκλογικού νόμου, χωρίς μελέτη και χωρίς υποστήριξη από ένα άλλο θεσμικό πλαίσιο.

Η συζήτηση αυτή πρέπει να ανοίξει συγκροτημένα - σαφώς μετά τις δημοτικές εκλογές - για να μην καεί τελείως και δικαιώσει απολύτως τον .... στείρο κομματισμό και τους σταλινικούς γραφειοκράτες (που υπάρχουν ακόμα και στη ΝΔ - μην γελιέστε).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου