Η περίπτωση του ΟΡΣΑ, όπως αποδεικνύει η αναδρομή στα γεγονότα, αφορούσε το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου.
Το 2011 που θα ερχόταν ως θέμα του
Περιφερειακού Συμβουλίου η έγκριση της ΣΜΠΕ του, εντέλει διατυπώθηκαν
ενστάσεις την τελευταία στιγμή ως προς το πνεύμα του σχεδιασμού του και
μείναμε σε αναμονή του νέου πονήματος, το οποίο όπως διέρρεε, θα ήταν σε
πιο φιλοεπενδυτική κατεύθυνση. Το νέο ρυθμιστικό ακόμη δεν το
γνωρίζουμε.
Το 2012, ένα χρόνο και κάτι μετά από
αυτό το γεγονός, στη μητροπολιτική επιτροπή Χωρικού Σχεδιασμού και
Αστικών Αναπλάσεων , ξεκίνησε η συζήτηση του νέου νομοσχεδίου για την
χωροταξική μεταρρύθμιση (ΧΜ) που έμεινε στη μέση αφού επιχειρήθηκε να
επιτευχθεί μια συμφωνία για μια ήπια παρέμβαση που θα εκφραζόταν ως
κοινή πρόταση των μελών της επιτροπής, για τροποποίηση του ν/σ. Επειδή
οι προτεινόμενες αλλαγές δεν επηρέαζαν το γενικό πνεύμα του νομοσχεδίου,
η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε. Όμως στο ν/σ αυτό, ο διακριτός ρόλος του
ΡΣ ως επίπεδο σχεδιασμού καταργείται και ενσωματώνεται στο ΠΠΧΟ (
Περιφερειακό Πλαίσιο Χωρικής Οργάνωσης) με φορέα κατάρτισης το ΥΠΕΚΑ,
αλλά και με την επιπλέον βασική διαφορά πως ο χαρακτήρας του όπως και
του ΠΠΧΟ, από δεσμευτικός γίνεται πλέον κατευθυντήριος και αυτό ισχύει
για όλα τα επίπεδα σχεδιασμού εκτός από τα σχέδια χρήσεων γης, που
απομένουν ως τα μόνα κανονιστικά.
Ενώ
δηλαδή όταν μελετούσαμε το ΡΣ που απέσυραν , με δεδομένο ότι ήταν σε
πολύ καλή κατεύθυνση, η αγωνία ήταν πώς δεν θα παρέμεναν οι διατυπώσεις
του ρητορικά αφομοιωμένες και χωρίς κανένα δεσμευτικό χαρακτήρα, (όπως
έγινε με το ΡΣ του ’85) αποδείχθηκε πως όχι μόνο το ρυθμιστικό αλλά όλο
το πλαίσιο του χωροταξικού σχεδιασμού, το θέλουν χωρίς δεσμευτικό
χαρακτήρα.
Σε αυτό το σημείο έχει σημασία να
τονισθεί πως η χωροταξική μεταρρύθμιση συμπεριλαμβάνεται στις
υποχρεώσεις του ΥΠΕΚΑ, στο πλαίσιο του νέου προγράμματος οικονομικής
πολιτικής που είναι μνημονιακή δέσμευση.
Η ακριβής διατύπωση της υποχρέωσης αυτής έχει ως εξής:
«Η κυβέρνηση αναθεωρεί και τροποποιεί
την γενική νομοθεσία περί πολεοδομίας και χωροταξίας, εξασφαλίζοντας τη
μεγαλύτερη ευελιξία στην αξιοποίηση ακινήτων για ιδιωτικές επενδύσεις,
και στην απλούστευση και επιτάχυνση των χωροταξικών σχεδίων».
Αυτή η επιδιωκόμενη ευελιξία που
σημαίνει απλά πως όλα επιτρέπονται και όλα απαγορεύονται ανάλογα με τη
βούληση του επενδυτή δεν ανέχεται δεσμευτικούς σχεδιασμούς. Δεν θέλουν
όσοι την επιδιώκουν να τρέχουν κάθε τόσο στο ΣτΕ γιατί οι υποκείμενοι
σχεδιασμοί έρχονται σε ρήξη με τον υπερκείμενο. Όλα όσα θέλουν πιθανά να
κάνουν δεν χωρούν σε καλούπια.
Σημειωτέον, η χωροταξική μεταρρύθμιση
είναι συνοδή αυτής που αφορά τη διευκόλυνση του επιχειρηματικού
περιβάλλοντος που απαιτεί την κατάργηση όρων και περιορισμών.
Πάγωσαν λοιπόν το ρυθμιστικό χωρίς να
αποκαλύψουν εκείνη τη στιγμή τις πραγματικές προθέσεις τους και είμαστε
σε αναμονή ακόμη του νέου - γιατί προφανώς σε κανένα σχεδιασμό δεν
χωράνε τα 40.000μ2 δώρο στον επενδυτή στο Καβούρι, αυτά που θα συμβούν
στο Ελληνικό κλπ.- ενώ σκοπεύουν παράλληλα στη απομείωση της σημασίας
του με το ν/σ της ΧΜ. Και ενώ όλα αυτά επωάζονται, έρχεται το Υπουργείο
Διοικητικής Μεταρρύθμισης να καταργήσει τους 21 δημόσιους φορείς, μεταξύ
των οποίων και τον ΟΡΣΑ, τον ΟΡΣΘ, τον ΟΡΣΙ και την ΕΑΧΑ, δίνοντας τη
χαριστική βολή.
Οι φορείς αυτοί λειτουργούσαν ως εν
δυνάμει δημοκρατικές δικλείδες για τον σχεδιασμό που είναι η μόνη
προστασία απέναντι στις βουλιμικές ορέξεις των διαφόρων συμφερόντων.
Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που δέχεται αυτή την επίθεση μέσω των
φορέων του που διαλύονται. Η μεταφορά της αρμοδιότητάς τους στην
κεντρική διοίκηση είναι οπισθοδρομική κι ενάντια στο πνεύμα της
αποκέντρωσης.
Ο σχεδιασμός θα έρχεται εκ των υστέρων
να συμπεριλάβει όσα οι ιδιώτες θα υπαγορεύουν και ενώ το μόνο που θα
χρειάζονται είναι η υπογραφή μιας κρατικής υπηρεσίας, η αρμόδια
διεύθυνση του ΥΠΕΚΑ που θα υποκαταστήσει τον ΟΡΣΑ, με την ευελιξία που η
αδιαφάνεια εξασφαλίζει, θα τους την παρέχει.
Με αυτές τις προϋποθέσεις δεν αρκεί η
διεκδίκηση της υπαγωγής του ΟΡΣΑ στην περιφέρεια αν δεν διευκρινίσουμε
πως υποστηρίζουμε τον ανεξάρτητο τρόπο λειτουργίας του και το δεσμευτικό
χαρακτήρα του σχεδιασμού του.
Καταλήγει εύκολα κανείς στο συμπέρασμα,
πως το ψήφισμα μας για ενσωμάτωση του ΟΡΣΑ στην Περιφέρεια στις
3/4/2012 ( ενώ το επόμενο καλοκαίρι θα άρχιζε η διαβούλευση του ν/σ της
ΧΜ) εντέλει δεν ήταν παρά μια κατευναστική κίνηση, μια μετάθεση της
αντιμετώπισης του ζητήματος του ΡΣ, μια αναβολή του μέχρι να
δημιουργηθούν τετελεσμένα σχετικά με τη μοίρα του. Εντέλει λειτούργησε
διευκολυντικά για το ίδιο το υπουργείο.
Και αν δεχτώ ότι οι εξελίξεις είναι τόσο
καταιγιστικές και δεν γίνεται να τα γνωρίζουμε όλα, αυτό αφορά και τον
ίδιο τον Περιφερειάρχη;
Τι γνώριζε όντας στη κορυφή για όσα
μεθοδεύονται και προχωρούν με βήμα ταχύ ενώ η πλειοψηφία των
περιφερειακών συμβούλων τρέχουν λαχανιασμένοι πίσω από τα νομοσχέδια που
πέφτουν σαν το χαλάζι;
Όταν συντελείται η δημιουργική
καταστροφή (όπως την αποκαλούν) της χώρας και μέσα σε αυτή
συμπεριλαμβάνεται και ο ΟΡΣΑ, το κύριο δεν είναι το ποιος θα παραλάβει
το πτώμα του ή ποιος θα έχει το πάνω χέρι στη διαχείριση κονδυλίων που
έρχονται για να ενισχύσουν αποκλειστικά το σχέδιο «αλλαγής» της χώρας,
που πρόθυμα και η Περιφέρεια υπηρετεί, αλλά το πώς θα παραμείνει εν ζωή
και υπηρετώντας το ρόλο του.
Οι ρόλοι βέβαια αποδίδουν μόνο εφόσον
υπάρχει η πολιτική βούληση και ο σκοπός. Όταν αποδεδειγμένα δεν υπάρχει,
όταν ο σκοπός έχει θυσιαστεί, ο ρόλος γίνεται καθαρά θεατρική υπόθεση.
Η περιφερειακή μας παράταξη είναι
ενάντια και στην επιχειρούμενη χωροταξική μεταρρύθμιση και στην
κατάργηση των δημόσιων φορέων του ΟΡΣΑ και της ΕΑΧΑ.
Τα συγκεκριμένα νομοσχέδια, όπως και το
ρυθμιστικό σχέδιο, πρέπει να συζητηθούν στο Περιφερειακό Συμβούλιο και
να υποστηριχθεί η ανεξάρτητη λειτουργία του ΟΡΣΑ υπό τη εποπτεία της
Περιφέρειας, η οποία οφείλει και να σταματήσει τον διωγμό του
«σχεδιασμού» και να διεκδικήσει τον αυτοδιοικητικό της ρόλο που ποτέ δεν
της δόθηκε.
Έρη Κωνσταντάκου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Συνεργαζόμενη της «Αττική Συνεργασία- Όχι στο Μνημόνιο»
Τοποθέτηση κατά τη συζήτηση του εκτός
ημερήσιας διάταξης θέματος για την αφαίρεση αρμοδιοτήτων - ειδικότερα
για τον ΟΡΣΑ- από την Περιφέρεια και τη μεταβίβαση στο κεντρικό κράτος,
στη συνεδρίαση του Π.Σ. στις 23-1-14.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου